Statens pligt til at udbygge eller reetablere omsorgsrollen
FN’s børnekonvention: Overholder Danmark forpligtigelserne til at hjælpe forældre med henblik på fastholdelse eller reetablering af omsorgsrolle?
Hvis børn oplever fx. vold, alkoholmisbrug o.lign. i hjemmet bør forældrene ifølge FN’s børnekonvention af staten tilbydes hjælp til at overkomme sådanne problemer.
Det er ikke tilstrækkeligt at myndighederne for at beskytte barnet afskærer dets kontakt eller etablerer overvåget samvær, men i stedet har myndighederne pligt til at understøtte en forælder i at overkomme sådanne problemstillinger. En retslig afgørelse skal således omfatte en (be)handlingsplan, der anviser, iværksætter og understøtter sådanne understøttende handlinger, således at forælderen kan genindtage en væsentlig omsorgsrolle i barnets liv.
Institut for Menneskerettigheder er opmærksom på samme statslige forpligtigelse med vinklen “generhvervelse af forældreevne”, som er beskrevet i tidligere opslag. #1 Disse forhold er med til at eksemplificere at det danske familieretslige tvistsystem i sin nuværende udformning ikke opfylder FN’s børnekonvention krav.
Varetagelse af barnets tarv ifm. skilsmissesager forsøges håndteret i en discount-model sammenholdt med anbringelsesområdet.
Uddrag:
Convention on the Rights of the Child
General comment No. 13 (2011)
The right of the child to freedom from all forms of violence
(f) The right of children to have their best interests be a primary consideration in all matters involving or affecting them must be respected, especially when they are victims of violence, as well as in all measures of prevention;
(g) Primary prevention, through public health, education, social services and other approaches, of all forms of violence is of paramount importance;
(h) The Committee recognizes the primary position of families, including extended families, in child caregiving and protection and in the prevention of violence. Nevertheless, the Committee also recognizes that the majority of violence takes place in the context of families and that intervention and support are therefore required when children become the victims of hardship and distress imposed on, or generated in, families;
“Social measures should reflect governmental commitment to fulfilling child protection rights and provide for basic and targeted services. They can be initiated and implemented by both State and civil society actors under the responsibility of the State. Such measures include:
(a) Social policy measures to reduce risk and prevent violence against children, for example: ” ……
” (ii) For families and other caregivers: community-based mutual-help groups to address psychosocial and economic challenges (for example parenting and micro-credit groups); …. therapeutic programmes (including mutual help groups) to assist caregivers with challenges related to domestic violence, addictions to alcohol or drugs or with other mental health needs.”
Kilder:
General comment No. 13 (2011)
Link: Klik her
Link: Klik her
Link: Klik her
Familieretshuset.info
Behandlingsret
En behandlingsret kunne eksempelvis omfatte ret til støtte efter principperne gældende i Servicelovens §85.
Her er det væsentligt af Forældreansvarsloven sikrer af det er statens pligt aktivt at tilsikre at et sådant initiativ gøres tilgængeligt. Det er statens pligt at definere tilbuddets forpligtigelser, de faglige forudsætning samt definere tidsfrister for maksimale ventetider for en forælder på deltagelse.
Link, Serviceloven: Klik her