Retsmidler
Det er nødvendigt at anvende eksisterende retsmidler i et omfang og på en vis, der tydeliggør hensigten med lovgivning. Dette kræver også at myndigheder pålægges ansvar for at anvende disse, analyse effekten og føre statistik på området.
Aktuelt kan Social og Boligministeren ikke redegøre for brug og effekt af nuværende retsmidler.
Det er også nødvendigt at indarbejde adgang til nye retsmidler og processer, der sikrer at disse anvendes uden unødigt ophold.
Forslagene herunder er anført i ikke prioriteret rækkefølge og skal opfylde en række kriterier:
Indholdsfortegnelse
Forudsætninger
For at sikre retsmidlernes hensigtsmæssighed og anvendelse er der en række forudsætninger, der skal være opfyldt. Disse er beskrevet i i punktform.
Præventiv karakter
– ifølge Den Europæiske Menneskerettighedskonvention er det statens opgave at sikre at der forefindes relevante retsmidler og disse har en tilstrækkelig præventiv karakter. Dette forhold er ligeledes dokumenteret i adskillige EMD afgørelser med relevans for det familieretlige område.
Tydelig progression
– konsekvens af manglende efterlevelse er tydelig; både for vedkommende der overtræder, for barn, og for myndighed
– beskrivelse af hvorledes det enkelte retsmiddel kan anvendes, hvor ofte og med hvilke konsekvenser (fx. fordobling af straf) og hvornår retsmidlet skal afløses af et andet retsmiddel af tungere karakter
Således indfries også kravet om forudsigelighed.
Straks-udmøntning
– for at ibrugtagning af et retsmiddel opnår maksimal virkning, er det nødvendigt at dette udmøntes umiddelbart
– tidsfrister, ansvar, og udførsel skal være beskrevet for de enkelte retsmidler – også for progression i anvendelse
Opfølgning
– processer, der følger op på anvendte retsmidler; er de ibrugtaget, er den ønskede effekt opnået
– processer, der sikrer effektiv opfølgning på sager, hvor den ønskede effekt ikke er opnået
Uddelegering
– nogle retsmidler skal kunne anvendes af “forældrekoordinator” uden forudgående godkendelse af dommer
– andre retsmidler skal kun kunne ibrugtages efter dommers vurdering og godkendelse
Kontrol
– statistik på anvendelse af retsmidler, med høj detaljeringsgrad
– kontinuerlig analyse af effekt; hvilke retsmidler anvendes i hvilke situationer med hvilken effekt
Lovgivning
– lovgivning skal sikre mulighed for at anvende de enkelte retsmidler og pålægge myndighed at tage disse i brug uden unødigt ophør samt føre omfattende statistik herpå. Strafferetslovens §215 og §261 skal afspejle dette.
Personkreds
– retsmidlerne skal også finde anvendelse i forhold til den udvidede personkreds, der ikke overholder deres ansvar og i stedet indtager en rolle i fremmedgørelsen af en forælder. Se afsnittets “barnets nære relationers ansvar” – klik her
Nye retsmidler
Dagfængsel
Hensigt:
En forælder eller part, der ikke efterlever hensigten med de mildere tvangsmidler – fx. bøde, hjemmebesøg – skal kunne idømmes straf, der tydeliggør alvorligheden af adfærden.
Straffen skal afsones på nærliggende politistation, med samme rettigheder som ved varetægtsfængsling
Beskrivelse:
Med tre hverdages varsel skal pågældende indkaldes til afsoning af straf i dagtimer. Afsoningens varighed skal have en karakter, hvor der opleves reel frihedsberøvelse. Der skal sendes orientering til arbejdsgiver, hvoraf det fremgår at pågældende ikke kan varetage eventuelle arbejdsmæssige opgaver på det pågældende tidspunkt. Børn øldre end 6 måneder kan ikke medtages ifm. afsoning.
Samfundstjeneste
Hensigt:
En forælder eller part, der ikke efterlever hensigten med de mildere tvangsmidler – fx. bøde, hjemmebesøg – skal kunne idømmes straf, der tydeliggør alvorligheden af adfærden.
Beskrivelse:
En forælder eller part, der ikke efterlever hensigten med en (midlertidig) afgørelse skal kunne idømmes samfundstjeneste, af et omfang af præventiv karakter. I gentagelsestilfælde skal straffen fordobles, i forhold til tidligere straf.
Psykologfaglig udredning: Forældrekompetanceundersøgelse
Hensigt:
Afdækning af en forælders forældreevne og ressourcerne i dennes familie-miljø med henblik på at vurdere fremtidig omsorgsrolle og eventuelle støttebehov. Skal udmønte sig i en behandlingsplan med mindre at man finder at en forælders forældreevne utilstrækkelig.
Beskrivelse:
Behandlingsplan skal omfatte vurdering af forælderen behov for støtte (gen)erhverve omsorgsevne, hvorledes dette kan understøttes af ansvarlig myndighed, ansvar og tidsplan for gennemførsel og evaluering.
Forældrekompetenceundersøgelse er i sig selv dog ikke et trylleord, der rummer en garanti for kvalitet. Men det er ofte en kvalitetsløft sammenholdt med en børnesagkyndig undersøgelse. Det er væsentligt at den eller de ansvarlige psykologer anvender relevante værktøjer i kombinationer, der komplementerer hinanden og afdækker forældrenes træk og forældreevne på situationsrelevant vis.
Desværre sikrer aktuel lovgivning ikke, at der ved udarbejdelse af en forældrekompetenceundersøgelse skal medvirke en psykolog med videreuddannelse indenfor psykopatologi. Derfor skal en forælder hvis forældreevne vurderes utilstrækkelig, skal forælderen tilbydes en psykopatologisk udredning iværksættes og sikres gratis advokatbistand.
Psykologfaglig afdækning af omfang/karakter af manipulative træk
Hensigt:
Afdækning af mulig overrepræsentation af karaktertræk forbundet med manipulation hos en eller begge forældre med henblik på vurdering af dennes troværdighed og sandsynlige påvirkning af barn/børn og omgivelser (manipulation).
Beskrivelse:
Psykologisk vurdering af specialistuddannet psykolog/psykiater fx. ved brug af:
– MMPI test (italienske erfaringer)
– Judicial Manipulation Scale
– tilknytningsmønster
– andre redskaber til brug for triangulerende afdækning
Handlingsplan
Hensigt:
Udarbejdes af forældrekoordinator på baggrund af sagens afgørelse og karakter. Godkendes af sagens dommer. Bruges til at gennemføre forløb og undervejs inddrage relevante ressourcer og ibrugtage relevante retsmidler med henblik på at realisere afgørelse.
Skal omfatte tidsplan.
Beskrivelse:
Udarbejdes af forældrekoordinator og forelægges dommer for godkendelse. Justeres om nødvendigt i forløbet, hvor sagen dommer inddrages ved behov for korrektion eller ibrugtagen af givne retsmidler.
Udgør bemyndigelse for kommunikation med forældre og inddragelse af relevante myndigheder, der på forpligtigende vis skal løfte opgaver i forhold til barn og/eller forældre.
Advokatmedieret kommunikation
Hensigt:
Målet er at deeskalere konflikten ved at reducere omfanget af direkte kontakt samt tonen i parternes kommunikation.
Ved uenighed om væsentlige beslutninger overdrages beslutningskompetencen til advokaterne, hvis opgave er at træffe beslutninger som er i overensstemmelse med den retslige afgørelse.
Barnets overgange mellem forældrene planlægges som udgangspunkt til at ske via skole, institution eller fritidsaktivitet uden at begge forældre er tilstede samtidigt.
Ved særligt behov for ledsaget transport afholder forælder med hovedparten af samvær omkostningerne hertil.
Ved behov for at der i skole, institution eller fritidsaktivitet er behov for opbevaringsfacilitet, således at genstande der følger barnet kan overleveres, afholder forældrene omkostninger til etablering heraf.
Beskrivelse:
Advokaterne, der har repræsenteret parterne i selve sagen give til opgave at medvirke til at parterne etablerer et tilstrækkeligt samarbejde. En parts henvendelse til egen advokat sker i sit udgangspunkt skriftligt (e-mail eller portal stillet til rådighed af myndighed)
Honorering: Parterne gives en “kommunikationspakke”, som indeholder et antal timer, som advokaterne kan disponere over. Når opbrugt stilles yderligere et antal timer til rådighed til reduceret pris. Når pakkens samlede timer er opbrugt betaler parterne
Ved ensidig konfliktsøgende adfærd. Hvis advokaterne i fællesskab vurderer at den ene part er hovedansvarlig for behovet af advokatmedieret kommunikation, kan de indstille til retten at denne part pålægges at bære omkostningerne til servicen.
Hvis en part afviser at benytte den retsligt pålagte advokatmedierede kommunikation vil dette kunne få indflydelse på sagens endelige vurdering.
Suspension af ydelser
Hensigt:
At give advokater / forældrekoordinator adgang til retsmidler der kan medvirke til positiv forandring af en eller begge parters adfærd.
Disse skal kunne straks-udmøntes.
Beskrivelse:
Advokater / forældrekoordinator skal gives mulighed for at suspendere modtagelse af offentlige ydelser, eller fastsatte betalinger fra den ene part til den anden part.
Perioden for suspension er som udgangspunkt max. 3 måneder. Forlængelse heraf betinger sagsansvarlige dommers godkendelse.
Udkørende myndighedsbesøg - indenfor 6 timer
Hensigt:
Hurtig opfølgende myndighedsreaktion i situationer hvor en forælder efter (midlertidig) afgørelse ikke overholder handlingsplan eller synes at modarbejde barnets relation til den anden forælder.
Ved gentagelsestilfælde af “fejlalarm” skal den anmeldende forælder bære omkostningerne hertil.
Beskrivelse
Ved fysisk fremmøde på adresse:
– Påminde forældre om det hensigtsmæssige i at sikre barnets samvær indenfor X timer
– Assistere barnet i overgangen mellem hjemmene
– Fremme rettidig overlevering af pas, medicin eller lignende
Adfærdsreguleret samværsaftale
Hensigt:
At regulere omfanget af samvær med en forældre, hvis holdning til den anden forælder er ubegrundet negativ og kommer til udtryk på en vis, hvor barnet uforvarende reagerer herpå i forhold til øvrige omgivelser (fx. i skole, institution)
Beskrivelse:
– retsmiddel der kan ibrugtages af forældrekoordinator.
– monitorering af barnets “tilstand ved anvendelse af Contingent Visitation Schedule (Dr. Childress)
Behandlingsplan
Hensigt:
Udarbejdelse af plan der tydeliggør for en forælder, hvilke indsatser der vurderes nødvendige for at (gen)erhverve forældreevne med henblik på at retablere samvær eller udvide omfang/form heraf. Samtidig tydeliggøres hvilke tilbud primær sektor skal tilbyde for at understøtte forælderen heri.
Beskrivelse:
Behandlingsplanen skal være specifik, målbar, realistisk, relevant og tidsspecifik.
Det overordnede ansvar herfor kunne forankres hos forældrekoordinator.
Programdeltagelse
Hensigt:
Rettens afgørelse skal forpligte forældre til deltagelse i programmer, der har til hensigt at sikre barnets ret til familieliv, uden at gå kompromis med at beskytte det,.
Ved denne tilgang er målet at genoprette forældrenes værdighed, hvis rolle og plads forstærkes i deres og børnenes øjne.
Beskrivelse:
Eksempel:
“Genskab samarbejdet trinvist – trods forværret krise”
Link: Klik her
Fængselsstraf
Hensigt:
Ved grov samværschikane eller grov psykologisk manipulation, der direkte eller indirekte har til formål at forhindre barnets kontakt til en forældre skal den udøvende idømmes fængselsstraf.
Strafferamme: 1 år
Gentagelsestilfælde: Fordobling pr. gentagelse.
Beskrivelse:
Straf skal helt eller delvist kunne konverteres til behandlingsdom (dog ikke ved gentagelsestilfælde).
Straffelovens §215 og §261 skal finde anvendelse til brug herfor.
Progressionsprincipper
Det synes påkrævet at der sker en tydeliggørelse af principperne for hvornår myndighed skal reagere og hvorledes der skal reageres.
Det er ligeledes nødvendigt at der skal vælges et retsmiddel som tilsikrer den ønskede reaktion. Således er anvendelse af et retsmiddel af økonomisk karakter mindre hensigtsmæssig i en situation, hvor det økonomiske råderum er tilstrækkeligt til at det ikke får nogen væsentligt indflydelse på hverdagens tilrettelæggelse.
Progression
Ingen “nulstilling”
– hvis der udstedes tvangsbøde som middel til at sikre gennemførsel af retsligt kan denne ikke frafaldes, selvom efterfølgende samvær gennemføres
– tvangsbødes størrelse skal automatisk stige ved gentagelsestilfælde (progressionstabel udarbejdes)
– erstatningssamvær skal fastsættes, således at der sker en udvidelse heraf ved gentagelsestilfælde (progressionstabel udarbejdes)
Klippekortsprincip
Når en person har opnået et givet antal points skal myndighed reagere på en vis, der indebærer en styrket myndighedsindsats. Myndighedsindsatsen indebærer at der skal ibrugtage retsmidler, der ikke tidligere har været taget i anvendelse. Tidsfrister herfor skal defineres og håndhæves.
Retsmidlerne kan være uddelegeret til anvendelse af en forældrekoordinator, der skal inddrage disse i udførsel af retsligt pålagt handlingsplan. Nogle af disse retsmidler skal forelægges for dommer for godkendelse. Dommer skal tage stilling hertil indenfor 8 dage.
Antal “klip” beregnes efter en række parametre, der omfatter:
– hyppighed
– varighed
– tilstedeværelse af skærpende omstændigheder
– tilstedeværelse af eventuelle risikofaktorer
Forældrekoordinator
For forløb ledet af forældrekoordinator skal der også udarbejdes retningslinjer for ibrugtagning af retsmidler, som afspejler behovet for at tilrettelægge indsatsen ud fra indsigt i underliggende årsager;
– krisereaktion
– ubehandlede traumer
– depression
– personlighedsforstyrrelse
– belastningsreaktion som følge af vold
Dokumentationskrav
Lægeattest (gentagelsestilfælde)
– hvis legitim årsag betaler den, der fremsætter kravet
Hårstråtest
Første test
– hvis der påvises misbrug af en grad der skaber tvivl om evnen til at varetage barnets omsorg, eller misbrug på tidspunkter hvor den undersøgte har haft omsorgsansvar for barnet, betales testen af den undersøgte, hvis ikke betales testen af den forlangende part. Ligeledes betaler den undersøgte de to følgende test på forlangende, hvis en test viser et bekymrende niveau af misbrug.
Efterfølgende tests
– hvis der ikke påvises misbrug siden den første test , deles betaling
– hvis der ikke påvises misbrug to på hinanden følgende opfølgningstest, betaler den der fremsætter krav om yderligere test.
Hvis testforløb afbrydes for senere at blive genoptaget, gælder ovenstående.
Alkoholtest
Første testsæt; tages umiddelbart før og efter samvær
– efterfølgende testsæt som beskrevet under hårstråtest
– finansiering som beskrevet under hårstråtest
Skærpende omstændigheder
Udeblivelse fra kontaktbevarende overvåget samvær.
Manglende identifikation af tryghedsperson til ledsagelse af barnet.
Manglende udlevering af pas (senest 2 dage før feriestart).
Manglende udlevering til ferie.
Barnet udtrykker afstandstagen fra den ene forælder på en vis, der vidner om at der er tale om projektion af den anden forælders (eller dennes nære) reaktion på eller italesættelse af.
Henførbar adfærdsændring – i skole eller institutionsregi.
Særligt skærpende omstændigheder
I sager hvor der foreligger særligt skærpende omstændigheder skal myndighederne pålægges en skærpet handlepligt, der omfatter tidsfrister og opfølgning. Om nødvendigt skal denne omfattes af nationale retningslinjer, således at der sikres et kædeansvar.
Børn i alderen 0-3 år
Følger
Forældre der ikke har været samboende med barnet/børnene
Følger
Mønten har to sider
Forældreansvar er en to-sidet størrelse. Derfor har den forælder, der oplever kontakten til sit barn uønsket afbrudt, skævvredet eller særligt belastet og derfor har søgt hjælp hos myndighed til forandring heraf, også et særligt ansvar der skal løftes.
Udeblivelse / aflysning
Udeblivelse fra eller aflysning af aftalt samvær skal ved gentagelsestilfælde kunne sanktioneres, såfremt der ikke foreligger dokumentation for særlige omstændigheder (fx. sygdom = lægeattest eller indlæggelsesdokumentation)
Hvis der som foreslået i lovgivning indføres, at det som udgangspunkt påhviler forælder med majoriteten af samværstid at aflevere barn til samvær, vil det være denne forælder, der skal sandsynliggøre at aflevering af samvær ikke er gennemført, herunder at der anvendt fornødne initiativer til at forsøge herpå og de aftalte omstændigheder er opfyldte. I gentagelsestilfælde skal forælderen der forgæves har forsøgt at aflevere til samvær at foretage underretning til hjemkommune.
Hjemkommune skal forpligtiges til iværksættelse af initiativer, der har til formål at fremme forståelse og iværksætte initiativer der understøtter gennemførsel af aflevering. Dette forudsættes før end der kan anlægges familieretslig sag.
Arbejdsgiveransvar
Arbejdsgiver skal forpligtiges til at sikre at arbejdstager kan medvirke i myndighedsplanlagte aktiviteter, der vedrører arbejdstagers reetablering eller opbygning af relation til barnet.
Arbejdsgiver skal forpligtiges til at sikre at arbejdstager kan deltage i af myndighed anbefalede tiltag, der har til formål at generhverve eller udvikle arbejdstagers forældreevne.
Arbejdsgiver skal lovgivningsmæssigt forpligtiges til at sikre, at arbejdstager med børn under 16 år ikke pålægges vagter eller overarbejde i børneweekender (fredag kl. 16 til mandag kl. 8). .