fbpx

Fremtidens forløb

Fremtidens familieretslige system; behandlingstilgang indlejret i et juridisk tvistsystem.

Mediation som visiteringsmodel.

Påstande eller mistanke om strafferetslige forhold kvalificeres af specialiserede instanser. 

Indholdsfortegnelse

1. Forudsætninger

1.1 Ligestilling af forældrene som udgangspunkt

Beskrivelse

Forældrene skal som udgangspunkt være ligestillet.

Offentlige ydelser indsættes på fælles konto eller deles 50/50

Forældrenes bidrag til barnet deles efter fordelingsnøgle 
– minimumsbidrag
– interval (min/max) der afspejler forældrenes samlede økonomi

Kommentarer

Faderen har ret til 50/50 som udgangspunkt.

Offentlige tilskud kan gøres afhængigt af;
– forældrenes geografiske afstand
– positiv vurdering af forældresamarbejde (kan kun komme til udbetaling, hvis man ikke er part i en familieretssag)

 

1.2 Prædefineret generel samværsordning som udgangspunktet gældende ved forældres brud

Beskrivelse

Skal regulere en række standard forhold;
– overgang via skole/institution (på hverdage)
– ferie (tidspunkt, overgang)
– hvilke forhold fælles økonomi (herunder offentlige tilskud) skal dække og hvilke omkostninger som dækkes ifm. egen forældretid

Beskrive konsekvenser ved udflytning af barnet nærområde.
Beskrive konsekvenser ved ikke at løfte ansvar ifm. barns sygdom og lignende.
Beskrive konsekvenserne af ikke at fremme samvær m.m.

Kommentarer

Arbejdsgivers forpligtigelser
– ikke ansætte arbejde i børneweekender
– understøtte at arbejdstager kan følge barnet til læge, tandlæge, sygehus, genoptræning, psykolog
– understøtte at arbejdstager gives muligheder for at deltage i skole/hjem samtaler og tilsvarende
– understøtte ferievarslingsregler eller at arbejdstager har ferie jf. prædefineret samværsordning

Fælles konto til brug for disponering af offentlige ydelser.

1.3 Bevilling af skilsmisse

Skilsmisse for barn med børn i alderen 0-16 år bevilges 
– efter betænkningstid på 6-12 måneder; dette automatisk med den prædefinerede model som gældende   eller 
– efter udarbejdelse af individuel ordning, godkendt af instans, forudsat deltagelse i forløb 

2. Visitering

Formålet med denne fase er at i videst mulige udstrækning lade forældre finde løsninger på det fremtidige samarbejde om barnet. Dette også med henblik på at begrænse tilgangen af reelt vanskelige sager til det familieretslige system og derigennem sikre, at der er tilstrækkelige og kvalificerede ressourcer til at håndtere disse.

Ligeledes er formålet at højt specialiserede ressourcer arbejder indenfor veldefinerede domæner, hvorved hastighed og kvalitet i processerne maksimeres.

2.1 Individuelt tilpasset ordning

Beskrivelse

Hvis parterne er enige om at udarbejde en individuel samværsaftale skal der gives tilbud om offentligt eller privat bistand til facilitering heraf.

For børn i alderen 7-16 år skal tilbuddet omfatte mulighed for inddragelse af barn/børnene i mæglingsprocessen.

Aftalen skal registreres og godkendes af offentlig instans.

Aftalen skal kunne afvises hvis den i sin udformning er ensidig eller vurderes indgået under tvang/kontrol.

Kommentarer

Forhold der betinger udarbejdelse af individualiseret ordning:
– geografisk afstand (over XX km / X timers rejsetid vs. børns alder)
– skifteholdsarbejde / omfattende rejseaktivitet
– psykisk sygdom

Anvendelse af skabeloner, der reflekterer forhold der typisk indgår i parternes overvejelser i sådanne forløb vil være oplagt.

Aftalen skal også beskrive
– genforhandlingsfrekvens
– forhåndsaftale om hvorledes senere opståede uenigheder tilgås

2.2 Individualiseret samværsordning - ved uenighed

Beskrivelse

Pligt til at deltage i udvidet mæglingsforløb.

Hvis udvidet mæglingsforløb ender uden aftale, skal parterne indsende deres forslag til aftale til retten.

Kommentarer

Manglende villighed til at forsøge at finde mindelige løsninger kan få betydning i det efterfølgende forløb.

Overvejelser: Kan der være underliggende forhold der bidrager; er barnet ikke udredt, får forældrene ikke relevant støtte

2.3 Påstand om partnervold

Beskrivelse

Politianmeldelse skal ske samtidig med anmeldelse af sag til det familieretslige system.

Sagen opstartes i retten indenfor 2 uger fra dens anlæggelse.

Kommentarer

Politiopgave: Præ-kvalificering af voldens karakter og omfang. 

Nationale retningslinjer for udredning (tidsfrister).

Handlepligt – sagsopstart og egendrifts-ansvar (tidsfrister, ansvar)

2.4 Påstand om strafferetsligt forhold begået mod barn

Beskrivelse

Obligatorisk retsmedicinsk screening – uden unødigt ophold.

Sagen opstartes i retten indenfor 2 uger fra dens anlæggelse.

Kommentarer

Kommunal forpligtigelse til straks-visitering.

Strafferetslig konsekvens ved misbrug (det er også et overgreb på barnet)

2.5 Krisecenterophold

Beskrivelse

Part uden kontakt: Ret til sagsopstart indenfor 2 uger fra tidspunkt på tilflugt til krisecenter. 

Kommentarer

Krisecenter:
– orienteringspligt om barnets / børns ophold til retssystem
– visiteringsforløb i samarbejde med politi; sagskvalificering / tilhold mod ophold i eget hjem

Retssystem: 
– orienteringspligt til den part uden kontakt til barn / børn.
– egendrifts forpligtigelse: Etablering af (envejs) moderet kommunikation mellem barn / børn og part uden kontakt.

3. Sagen

Sager, der når familieretten vil oftest have et eller flere følgende karakteristika;
a) forælder / forældre i livskrise – tab af tillid/selvtillid, traume-reaktion, depression eller mentale udfordringer
b) mistanke / påstand om vold af strafferetslig karakter
c) påstand om reduceret forældreevne; misbrug, psykiske udfordringer
d) barnet har udfordringer, der eksempelvis ikke er opdaget / fejlvurderet

3.1 Forløb

3.1.1 Indkaldelse

Der indkaldes til første møde 14 dage efter sagens modtagelse (frist: max. 3 uger). 
Advokater må tilpasse deres kalender, ikke retten

3.1.2 Første møde

Tværfagligt møde med deltagelse af dommer, psykolog/mediator, sagens parter og disses advokater.

Efter kort introduktion af sagens hovedpunkter opstartes forhandlingsløb – også selv om udredning ved 3. part pågår.
Der er ikke fastsat en ramme for mødets (forhandlingens) varighed, så i praksis skal parterne afsætte hele dagen.
Målet er at få truffet afgørelse, der reetablerer en afbrudt eller skævvredet kontakt. Hvis omstændighederne ikke muliggør dette fastsættes et nyt møde 2 uger senere.

3.1.3 Andet møde

Forhandling fortsætter.

Eventuel information fra 3. part (fx. politi, børnehus) vil kunne få betydning for forhandlingens målsætning.

Hvis der kan skabes grundlæggende enighed om aftale og intentionen hermed, kan dommeren i sin afgørelse indarbejde at parternes kommunikation skal faciliteres af advokaterne og disse gives mandat til træffe beslutninger på klienternes vegne om nødvendigt.

Hvis der på ingen måde kan skabes perspektiv og fremdrift med fælles forankring, kan dommeren vælge at udarbejdede mandat til forældrekoordinator. 

3.2 Dommer - ansvar

– sætte scenen
– facilitere 
– indhente information fra 3. part; børnehus, politi
– afholde eventuel børnesamtale om nødvendigt
– træffe afgørelser
– udarbejde mandat til forældrekoordinator

3.3 Advokat - ansvar

Misbrug: Alkohol, stoffer, piller eller andre substanser
Intet samliv X måneder før barnets fødsel
Hvis barnet ubegrundet tilbageholdes fra samvær = straks-opstart af sag (fx. 3. gang eller efter XX dage samlet tilbageholdelse)
Uligevægtighed
Barnets initiativret
Børneinddragelse (visitering “Sammen om børnene), efterværn)
Partsindlæg: Krisecentererklæring, lægeerklæring

– udarbejde kort beskrivelse af klients vigtigste synspunkter (max. A4) der indsendes til retten forud for første møde
– facilitere betydning af dommeren udsagn/tilgang og formidle det hensigtsmæssige i at klienten arbejder positivt med
– medvirke til at identificere forhold som sagens parter har en fælles tilgang til (fokus på det der samler fremfor det der adskiller)

3.4 Psykolog / mediator - ansvar

– facilitere processen med fokus på at identificere forhold som forældrene kan blive enige om og som er i barnets interesse
– fremme en forståelse af at barnet har behov for begge forældre og betrygge forældrene i at processen fokuserer på at sikre dette
– forsøge at afdække eventuelle underliggende forhold, der kan have betydning for sagens videre forløb (forældrekoordinators mandat)

4. Efterværn

Efterværn er en proces, hvor man aktivt arbejder med forældrene med henblik på at (re)etablere barnets omfattende og stabile kontakt til begge forældre, hvis der ikke under “sagen” er etableret en aftale accepteret af forældrene.

Efterværnsforløbet består af to hovedelementer
– et forløb hvor forældrekoordinator har ansvaret for at “rykke” parterne i henhold til det af dommeren givne mandat
– et opfølgningsfase hvor retten af egen drift sikrer at parterne respekterer den indgåede aftale og barnet trives heri

4.1 Dommer - ansvar

– udarbejde og revidere forældrekoordinators mandat
– overvåge og vurdere sagens udvikling
– træffe afgørelser på baggrund af sagens udvikling – herunder hvis der tilkommer ny information ifm. udredning af barn (børnehus) eller forældre (politi)
– anvende eller bemyndige forældrekoordinator til anvendelse af relevant retsmidler, der har til formål at skabe fremdrift
– sikre opfølgning på sagen i en periode efter at sagens mål er nået

4.2 Forældrekoordinator - ansvar

På baggrund af dommerens mandat udarbejde handlingsplan af forældrekoordinator til godkendelse af dommer.
Herefter er ansvaret at
– løbende udarbejde statusrapporter til dommerens orientering
– indstille til dommeren ved behov at denne ibrugtager relevante retsmidler og/eller udvider/ændrer det givne mandat
– inddrage advokater i facilitering af handlingsplan
– inddrage eksterne ressourcer med henblik at sikre forældre og børn relevant støtte (disse refererer til forældrekoordinator)
– etablere tillidsfuld relation til barn / børn

Hvis forældrekoordinator erfarer at eksterne ressourcer modarbejder sagens mandat på usaglig vis, kan forældrekoordinator lade disse udskifte.

4.3 Advokat - ansvar

– varetage klients interesse
– formidle betydningen af dommerens afgørelse; både den initiale men også efterfølgende
– formidle konsekvenserne af hvis dommerens afgørelse ikke respekteres
– aktivt medvirke til at facilitere forældrekoordinators handlingsplan og det mandat, den er forankret i

Hvis det vurderes at advokat modarbejder handlingsplan og det mandat, denne er forankret i, kan advokaten tages af sagen

Læs også

Retsmidler: Klik her 
Friholdelse af barnet som politisk objekt for særrettigheder og privilegier: Klik her 
Nationale retningslinjer: Klik her 
Kommunale forløb: Klik her 
Forældrekoordinator – rettens forlængede arm: Klik her 

Skal beskrives / kommenteres

– Misbrug: Alkohol, stoffer, piller eller andre substanser
– Intet samliv X måneder før barnets fødsel
– Hvis barnet ubegrundet tilbageholdes fra samvær = straks-opstart af sag (gentagelsestilfælde / når akkumuleret antal dage > XX dage) 
– Uligevægtighed
– Barnets initiativret
– Børneinddragelse – indirekte / direkte – i hhv. visiteringsfasen og efterværnsfasen
– kommunens rolle fsva. bekymringer; rolle, faglighed, armslængde-princip

0
    0
    Delebarnets Vilkår
    Kurven er tomTil forsiden