Efterværn

Når staten medvirker til at træffe indgribende afgørelser med livspåvirkende effekt for børn, følger der et ansvar for at sikre at afgørelsen reelt varetager barnets tarv i et langsigtet perspektiv.

Indholdsfortegnelse

FNs børnekonvention

“Stater skal indføre formelle processer med strenge proceduremæssige garantier, designet til at vurdere og afgøre barnets bedste interesser for beslutninger, der berører barnet, herunder mekanismer til evaluering af resultaterne. Stater skal udvikle gennemsigtige og objektive processer for alle beslutninger truffet af lovgivere, dommere eller administrative myndigheder, især på områder, der direkte påvirker barnet eller børnene.”

Denne forpligtigelse løftet den danske stat ikke på det familieretslige område. I stedet er det en forælder der skal sandsynliggøre barnets ønske om ændringer eller påvise at barnet har udviklet tegn på mistrivsel. Men ikke alle børn er udadreagerende – i stedet er reaktionerne indadvendte og dermed langt vanskelige at få øje på. Barnet kan også give udtryk for mere tid sammen med den anden forælder, hvilket kan placere det i en loyalitetskonflikt, som kan forstærkes af erfaringer fra tidligere familieretlige forløb og derfor fraholde barnet i at fremsætte sit ønske.

I stedet fastholder staten forældrene i et konfliktmønster eller efterlader barnet i en situation med mistrivsel.

General comment No. 14 (2013)
Link: Klik her 


Forældrekoordinator

Skævvridning eller afbrydelse af samvær som udfald af en statslig intervention skal indebære en statslig forpligtigelse til at af egen drift at evaluere afgørelsens påvirkning af barnets trivsel og udvikling med faste korte intervaller med henblik på vurdering af behov for reevaluering af afgørelsen. I disse sager har forældrekoordinator til opgave udvikle og understøtte gennemførelsen af en handlingsplan. Her skal som fast element indgå en løbende monitorering af barnets trivsel og udvikling med anvendelse af standardiset metode og involvering af skole/institution samt relevant 3. part.

Udvidet tilsyn

I sager hvor det er meget vanskeligt at afdække den samlede situation, men hvor man har udelukket af barnet har været voldsudsat via en retsmedicinsk screening, kan der indsættes en rolle, hvis funktion er at følge barnet under ophold i begge hjem såvel som i forbindelse med skole/institution/fritidsaktivitet med henblik på at etablere en god kontakt til barnet og samtidig observere barnet i dets daglige miljø. 

Rollen har til hensigt til at belyse tilstedeværelse af risikofaktorer, deres karakter og indflydelse men også at identificeres tryghedsfaktorer og disses udviklingspotentiale, således at forældrene i videst mulige udstrækning kan understøttes i udvikling af omsorgsroller hvis behov herfor. Rollen skal arbejde tæt sammen med forældrekoordinator og bidrage til løbende evaluering og udvikling af handlingsplan.

Eksempelvis havde man i Frederiksborg Amt for årtier tilbage en sådan funktion / rolle (team-baseret). 

Procedurer

Der skal udarbejdes procedurer, der har til formål statens forpligtigelse til at egen drift at følge op på den påvirkning en retslig afgørelse om samvær og/eller forældremyndighed har – også selvom afgørelsen er af midlertidig karakter.

Et eksempel herpå er at dette skal være et ufravigeligt element i en retslig handlingsplan. Dette eksemplificeret herunder i form af den belgiske tilgang.

Et eksempel kunne være at nå et barn kommer i kontakt med psykiatrien, skal et fast element være at undersøge om forhold vedrørende samvær /  forældremyndighed er helt eller delvist medvirkende årsag til belastningsreaktioner.

Belgien - det bedste eksempel på reelt efterværn

I Belgien har man siden 2012 arbejdet med en tilgang, som reelt er en behandings-tilgang indlejret i et retsligt tvistsystem.

Fokus er ikke på at finde den mest egnede forælder, men at hjælpe familien til at finde løsninger, der varetager barnets langsigtede behov.

Fokus er derfor på hurtigt at finde tilgange, der ikke bryder barnets kontakt med en af forældrene, og så derfra arbejde med familien med henblik på at få skabt varige løsninger der afbalancerer hensyn og imødekommer alle parters behov bedst muligt.

Således træffer man ikke en endelig retsafgørelse, men men en række midlertidige, Når man mener at “være nået i mål” følger man op hen over en længerevarende periode (fx. 1 år) for at sikre at aftalerne efterleves og barnet trives. Dermed kan der tidigt iværksættes nødvendige tiltag og justeringer ved behov herfor, således at sandsynligheden for gentagne retssager reduceres og dermed også barnets belastning heraf

Læs mere herom: Klik her

NB: Naturligvis indgår der i den belgiske tilgang processer, der har til formål at beskytte barnet mod forhold af strafferetslig karakter.

Belgien - case study

Hvis man har interesse i læse mere om processen så anbefales dette opslag, hvori der indgår et case study

Link: Klik her 

Behandlingsret

En voksen i alderen 18-30 år, der har været deltager i et familieretligt forløb, skal gives ret til gratis afklarende psykologbistand og deltagelse i behandlingsforløb hvis barnet har formodning om, at dets relation til en forældre er blevet afbrudt eller dysfunktionelt som følge af den anden forælders manipulation under opvæksten. 

Behandlingsforløb kan være en kombination af individuelle samtaler og deltagelse i gruppeforløb. Disse skal forestås af certificerede fagpersoner (psykolog, psykoterapeut) under løbende supervision af psykolog med specialistuddannelse i psyko-traumatologi.

Reetablering af brudte kontakter

Staten skal etablere et tilbud, hvis formål er at bistå med reetablering af brudt kontakter. Bruddet skal være relateret til opvæksten, skal omfatte nu voksne, der er visiteret til deltagelse i behandlingsforløb.

0
    0
    Delebarnets Vilkår
    Kurven er tomTil forsiden