Få plastre ændrer ikke Titanics nedadgående retning
2023.11.30
Aftale om et forbedret familieretlig system: Få plastre ændrer ikke Titanics nedadgående retning
Når man har kendskab til hvorledes man i andre lande har indrettet sig på det familieretlige område, er det skuffende at læse aftaleteksten. Men har man ikke en sådan indsigt, kan aftalen virke som en styrkelse af området. Dette fortoner sig når man fx. ved at:
– I Danmark kommer der 80% flere sager for Familieretten sammenlignet med Sverige
– I Belgien er hovedparten af §§ 6 og 7 sager afsluttet indenfor 30 dage fra sagens anlæggelse
– Efter ibrugtagning af screeningsproces og sagsvisitering er omfanget af §§ 6 og 7 sager i Danmark øget med over 50%
– Omfanget af §7 sager er stigende trods fald i skilsmisser
Den fremlagte aftale ændrer intet grundlæggende ved de iboende systemiske problemer som ovenstående eksemplificerer.
Man kan måske delvist glæde sig over intentionerne bag
– at der ønskes fastsat en tidsfrist på “kun” 4 måneder #1 inden der skal være truffet afgørelse om midlertidigt samvær #2
– muligheden for overvåget samvær i barnets nærmiljø
– ønske at styrke rådgivning til forældrene
– øget anvendelse af sagkyndige erklæringer om forældrene #3
– at lovteksten skal foreligges partierne forud for høringsfasen
#1 I barnets verden er 4 måneder en evighed; en stærk kontrast til det at et barns behov for at opbygge og fastholde en god tilknytning til en omsorgsperson er forudsigelighed, hyppighed og tilstrækkeligt omfang samt naturligvis at omsorgspersonen udviser interesse og evner.
#2 Inden sagens anlæggelse kan barnets samvær/samværsordning have været langt mere omfattende end det standardiserede midlertidige samvær som en midlertidig afgørelse fastsætter, hvilket i så fald vil være en svækkelse af barnets tilknytning til den ene forælder og dermed kunne påvirke barnets udtalelser i børnesamtaler.
#3 Det fremgår ikke hvilke forudsætninger der kræves af fagpersonen, der skal udfærdige denne. Skal det være af autoriseret klinisk selvstændig psykolog/psykologer eller en medarbejder i Familieretshuset, der forestår denne?
Det systemiske medansvar for følgende adresseres ikke
– “konfliktskabelse” / eskalering
– forældet børnesyn; brug af udgaver af tilknytningsteori og udviklingspsykologi der for længst er forladt
– langvarige procesforløb
– utilstrækkelig inddragelse af specialistkompetencer (børnehuse, politi, uvildige psykologer)
– krisecentre er ikke for børn egnet til andet end kortvarige ophold
– manglen på datagrundlag med henblik på effektiv opfølgning.
Nye bekymrende initiativer
– Familieretshuset skal hjemtage børnesagkyndige undersøgelser #4
– Familieretshuset skal opkvalificeres fsva. voldsfaglighed
– frist for partshøring udvides fra 3 til 4 uger ifm. midlertidige afgørelser om kontaktbevarende samvær
– bisidderkorps uden advokatfaglige kompetencer
Aftaleteksten benytter flittigt floskler så som “barnets bedste”, “barnets trivsel”, og “retten til familieliv” men disse står i stor kontrast aftaletekstens konsekvenser.
Skilsmissebørn spises fortsat af med en discountudgave af tilgangen på anbringelsesområdet, trods at de også er omfattet af FN’s børnekonvention.
Mangler fortsat
Justitsministeriets initiativ om at samværssager kun kan komme for Landsretten, hvis procesbevillingsnævnet giver tilladelse, er heller ikke adresseret, hvorfor der kan forventes flere sager der også omfatter forældremyndighed, hvilket vil medføre et øget konfliktniveau i langt flere sager.
Fast-track tilgangen, der handler om at oversende §7 sager direkte til Familieretten, er nævnt i aftaleteksten, som et forhold der drøftes når reformen evalueres i 2. halvår 2024..
Det forhold synes at blive kompliceret af at samværssager som følge af justitsministeriets initiativ beskrevet ovenfor, da ikke vil kunne behandles i to instanser.<
Kilder
30.11.2023 Aftale om et forbedret familieretligt system
Link: Klik her
#4 Aftale om et forbedret familieretligt system udvander inddragelse af psykologfaglighed
Link: Klik her