B59: Styrk retten til at se begge forældre
Indholdsfortegnelse
Beslutningsforslaget
Beslutningsforslag om at styrke børns og unges ret til at se begge forældre efter skilsmisse eller samlivsophør
Link: Klik her
Fremsat 2. december 2025
Hovedelementerne
- Reel ligestilling af forældrene
- 50/50 fordeling af forældretid som udgangspunkt
- Tilskud og fradrag relateret til barnet fordeles i forhold til forældretid
- Barnets ret til at se begge forældre sættes i centrum for lovgivning.
Forældrene kan aftale andre ordninger.
Forudsætning for 50/50 er at begge forældre er egnede
Man overlader til Familieretshuset at træffe andre beslutninger hvis eksempelvis en forælder bor langt fra barnets skole eller vurdering af en forælders egnethed.
Kommentarer
Forslaget adresserer ikke:
- Anvendelsen af begreberne “bopælsforælder” og “samværsforælder” og de
rettigheder og privilegier, der er knyttet til bopælsforælderbegrebet ifht. barnet - Reduktionen af forpligtigelser, der er forbundet med det at være “samværsforælder”
- Forældre, der flytter med barnet før skolealderen
- Relevansen af Familieretshuset fsva. § 7 sager
- De omfattende faglige problematikker relateret til vurdering af en forælders egnethed
- De procesmæssige problematikker relateret til vurdering af en forælders egnethed
- Overinvolvering af barnet
Reduktion i omfanget af §§ 6 og 7 sager
Forslaget vil i sin nuværende form sandsynligvis kunne medvirke til en reduktion i tilgangen af §§ 6 og 7 sager og derigennem frigive ressourcer til andre nødvendige indsatser på det familieretlige område.
Her skal man erindre at der i Danmark årligt visiteres over 12.000 § 7 sager af Familieretshuset – altså sager der vurderes at indeholde “betydelige” risikoelementer.
Til sammenligning behandler det svenske familieretlige system ca. 6.000 tilsvarende sager. I Sverige bor ca. 10,6 mio. indbyggere.
I Norge blev der i Norge blev der i 2019 behandlet ca. 2.700 sager om forældretvister af det familieretlige system. I Norge bor ca, 5,6 mio. indbyggere.
Både Norge og Sverige anvender modeller for obligatorisk mægling inden der kan anlægges en familieretlig sag.
Mangler
Familieretsreformen fra 2018 omfattende en reflektionsperiode på tre måneder, hvori barnets bopælsaddresse var fælles – i håbet om at forældrene i den periode kunne indgå en mindelig aftale eller finde sammen igen. Dette element blev afskaffet 1. juli 2020 – 14 måneder efter at reformen trådte i kraft – uden at blive erstattet af andre former for tiltag.
Fraværet af retningslinjer for afvigelser fra 50/50 som følge af geografisk afstand, forældrenes arbejdssituation og andre helt forudsigelige emner er problematisk, da man ikke sikrer transparens eller forudsigelighed i udfald.
Det er utilstrækkeligt at man i forslaget angiver at der skal ske en skriftlig begrundelse af afgørelsen.
Krav om statistik og opfølgning er fraværende.