Barnets Lov
I forbindelse med lovgivningsarbejde er det nødvendigt at sikre sig at lovgivningen ikke medfører uhensigtsmæssigheder. I høringsfasen vil man derfor ofte se, at der rettes kritik af dele af lovudkastet. Dette gjaldt også Barnets Lov som fra mange sider blev udsat for alvorlig kritik.
Som en del af Barnets Lov blev der også indført elementer af væsentlig betydning for det familieretslige område. Disse syntes af have fløjet under radaren.
Indholdsfortegnelse
Når "ro om barnet" handler om arbejdsro for omgivelsern
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Når samværsforælderen samtykke ikke kræves for barnets deltagelse i psykologforløb
Mulighed for misbrug
Psykologens forpligtelser bør skærpes
(2024..04.30) Lempelse til krav om forældresamtykke ved psykologbehandling af børn
Link: Klik her
Krisecentererklæringen
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Når holdninger og faglighed ikke synes at hænge sammen - om Børns Vilkår
1. januar 2024
Når man ikke evner at skelne mellem lyster og ønsker eller dybere liggende behov – da svigter man barnet!
I dag 1. januar 2024 træder Barnets Lov i kraft – en lov har mødt stor modstand fra fagfolk, men ses positivt på fra politisk hold og af interesseorganisationer, der dyrker tilgangen “barnet skal stå i egen ret” og “børn er eksperter i eget liv” som repræsenterer det aktuelle progressive børnesyn.
Men hvad repræsenterer “fagfolk” og repræsenterer de mange ngo’ere tilstrækkelig børnefaglighed? Eller er de reelt i samme velmenende gruppering som Joannahuset, der agerer i egen overbevisning, som ikke nødvendigvis altid reelt varetager børns interesser over tid?
Lovgivningsmæssigt peger pressemeddelelsen på et aspekt, som desværre også er fraværende i “aftale om forbedret familieretligt system” af 30.11.2023; tilstrækkeligt høje krav til faglighed. I stedet vil man lade Familieretshuset udføre flere børnesagkyndige undersøgelser (BSU) og afsøge mulighederne for at indføre undersøgelsesforløb, der er endnu mere spinkle og dermed endnu mere usikre.
Da man i sin tid nedlagde amterne, søgte hovedparten af de virkelig kompetente fagfolk ikke ansættelse i kommunerne, idet disse repræsenterede en udvandet faglighed, hvor fokus blev på drejet over imod at skulle strække ressourcerne mest muligt af hensyn til budget. En tilgang og nu veletableret kultur der i dag kommer til udtryk eksempelvis ved et underfinansieret handicapområde, der siden 2008 er blevet misrøgtet i kommunalt regi,
Af tilsvarende årsager kommer Familieretshuset aldrig til at blive stedet, hvor de virkelig dygtige børnepsykologer, psykiatere og psykologer med spidskompetencer indenfor skilsmisser søger ansættelse – det er fagligt uinteressant og den løsningsmæssige tilgang er helt skæv i forhold til hvad der over tid tjener børn og forældre bedst.
Trods at Børns Vilkår udtrykker bekymring ændrer det ikke ved at Børns Vilkår selv står for samme tilgang, og eksempelvis forsøger at skabe roller til sig selv i familieretlige forløb samt agiterer for udvidet børneinddragelse helt uden blik for alle problemstillinger forbundet hermed. Men som Børns Vilkår udtrykker det, så er man ikke en forskningsorganisation.
Enkelte partier har heldigvis meldt fra i forhold til Barnets Lov og står derfor udenfor forligskredsen. Men det forhold gælder ikke “aftale om forbedret familieretligt system” hvilket burde vække bekymring hos alle, der har erfaringer med det familieretlige.
Udvalgte citater fra Børns Vilkårs pressemeddelelse:
“Mange sagsbehandlere, der med Barnets Lov ændrer navn til børne- og ungerådgivere, ikke har kompetencerne til at lave reel børneinddragelse og dermed rådgive børn og unge tilstrækkeligt”
“Bare en uges ventetid på en afgørelse kan være lang tid for et barn, der ikke vil bo hjemme, så ventetid uden tidshorisont kan være voldsomt”
Kilder
Pressemeddelelse, Børns Vilkår
Link: Klik her
Joannahuset
Link: Klik her