Begræns børnesamtaler

Indholdsfortegnelse

FN's børnekonvention: Begræns børnesamtaler

FN’s børnekonventions artikel 12 handler om børneinddragelse – et ønske om at børn får mulighed for på passende vis og i trygge rammer at udtrykke deres synspunkter. 

Dette sker i det familieretslige system i et omfang, der er forbundet med risiko for overinvolvering og manipulation.

FN’s børnekomite har dog også blik for fare forbundet med børneinddragelse. Derfor har man en række basis krav, som skal sikre at der tages vare om barnet.

Artikel 12 styk 24 lyder: “FN’s børnekomite ….. understreger, at et barn ikke bør interviewes oftere end nødvendigt, især når skadelige hændelser udforskes. “Høring” af et barn er en vanskelig proces, som kan have en traumatisk indvirkning på barnet.”.

VIVE rapport: Børneinddragelse i Familieretshuset - børns oplevelse af børnesamtalen

Fra VIVE’s rapport publiceret april 2023:

“Tre ud af ti børn havde dog enten svært ved at forstå, hvad der videregives, og hvordan dette gøres, eller de oplever, at de ikke selv har indflydelse på, hvad der må siges videre.”

=> overtrædelse af artikel 12 styk 132 – manipulation

“En tredjedele af børnene havde ikke på forhånd lyst til at komme til børnesamtale.”

=> overtrædelse af artikel 12 styk 134 (b) – frivillighed

“en femtedel af børnene ikke har lyst til at komme til samtale og fortælle om dem selv”

=> overtrædelse af artikel 12 styk 134 (b) – frivillighed

“samt at cirka en femtedel ikke synes, at indholdet af samtalen er vigtigt for dem.”

=> overtrædelse af artikel 12 styk 134 (d) – relevant

“Nogle af børnene forklarer selv deres manglende lyst med, at de har været til flere børnesamtaler i Familieretshuset og er trætte af at gentage deres historie, eller at de bliver triste, når de taler om deres familiesituation.”

=> overtrædelse af artikel 12 styk 24 – omfang

” For andre ser den begrænsede lyst ud til at hænge sammen med, at børnene ikke helt forstår indholdet af og formålet med børnesamtalen.”

> overtrædelse af artikel 12 styk 134 (a)

Intet sted i rapporten tydeliggøres at ovenstående repræsenterer overtrædelser af FN’s Børnekonvention.

I stedet indeholder undersøgelsen en beskrivelse af hvorledes Familieretshusets børneinddragelse tager udgangspunkt i en børneinddragelsesmodel, udviklet af Laura Lundy i 2007, der skulle være baseret på FN’s børnekonventions artikel 12.

VIVE undlader at inddrage det forhold at FN’s børnekonvention tydeligt angiver hvorledes barnet skal beskyttes i denne kontekst jf. artikel 12.

Datagrundlag:
6-17-årige børn, der i april-november 2022 var til børnesamtale i fem afdelinger af Familieretshusets børneenhed. 668 børn ud af 1.161 mulige deltog i undersøgelsen. 30 procent af deltagerne var 6-8 år, 44 procent var 9-12 år, mens 26 procent var 13-17 år

Undersøgelsen var bestilt og finansieret af Familieretshuset, der også havde bidraget til udviklingen af undersøgelsesdesignet.

Eksempler på forhold undersøgelsen ikke indrager eller belyser
– sager med påstande om strafferetlige forhold
– hvem havde forestået forberedelse af barnet
– havde samvær været afbrudt op til samtale, årsag samt varighed
– sagens varighed
– antal gange barnet har været direkte inddraget i samtale
– sagsudfald; barnets udsagn vs. tilfredshed/forståelse for udfald
– sagsudfald vs. barnets opfattelse og trivsel hhv.1, 3 og 5 år senere;

På baggrund af mangel på indsigt i disse forhold, vil man ikke kunne udlede om undersøgelsen repræsenterer alle typer af sager, eller kun et udsnit med særlige karakteristika.

Man kan konstatere at en væsentlig andel af børn inddrages af Familieretshuset på en vis, der ikke er i overensstemmelse med FN’s børnekonvention, samt at dansk lovgivning og praksis sikrer ikke børn tilstrækkelig med beskyttelse i de familieretlige processer.

Ud over børnesamtaler i Familieretshuset, skal man erindre at der kan forekomme børnesamtale
– i skole/institution (til brug for udtalelse)
– i kommunalt regi (socialrådgiver) fx. pga. underretning
– i forbindelse med børnesagkyndig undersøgelse (i alt fire samtaler)
– børnesamtaler i Familieretten, herunder endnu en børnesagkyndig undeersøgelse.

Kommentarer

Trods ovenstående advokerer blandt andet Børnerådet, RUC forskere med flere for øget børneinddragelse.

I dokumentarserien “Med børnene som våben” sendt april 2022 stod flere nu voksne frem med eksempler på, hvorledes de som barn af den ene forælder var blevet manipuleret til at tage afstand fra den anden forælder, eller fremstille dennes adfærd på voldsom negativ vis. Dette i forløb med børnesamtaler og udredninger som fortsat praktiseres i dag i regi af det familieretlige system – i stor stil.

Det synes dybt problematisk at man fra politisk hold endnu ikke har grebet ind.

Familieretshusets tilgang og processer er konfliktskabende / konflikteskalerende og overholder ikke FN’s børnekonventions grundprincip om varetagelse af barnets tarv som det vigtigste.

Fraværet af psykologfaglige ekspertkompetencer indenfor klinisk psykologi er stærkt problematisk. Hvis et barn afviser en forælder, bør man altid lave en klinisk udredning af forældrene, inden man involverer barnet yderligere for at beskytte barnet mod potentiel overlast.

Hvis der er påstande om strafferetlige forhold skal disse udredes af relevant myndighed; børnehus eller politi.

På mange måder synes Familieretshuset at være et overgreb på børn fanget i § 6 eller § 7 sager.

Ifølge FN’s børnekomites udlægning synes forløbene uetiske.

Autoriserede danske psykologer er forpligtiget i henhold til etiske principper for nordiske psykologer.

Autoriserede børnesagkyndige psykologer burde derfor overveje deres deltagelse i disse forløb.

United Nations: Convention on the Rights of the Child - General comment No. 12 (2009)

The right of the child to be heard

D. Basic requirements for the implementation of the right of the child to be heard

132. The Committee …. emphasizes that adult manipulation of children, placing children in situations where they are told what they can say, or exposing children to risk of harm through participation are not ethical practices and cannot be understood as implementing article 12.

134. All processes in which a child or children are heard and participate, must be:

(a)Transparent and informative – children must be provided with full, accessible, diversity-sensitive and age-appropriate information about their right to express their views freely and their views to be given due weight, and how this participation will take place, its scope, purpose and potential impact;

(b) Voluntary – children should never be coerced into expressing views against their wishes and they should be informed that they can cease involvement at any stage;

(h) Safe and sensitive to risk – in certain situations, expression of views may involve risks. Adults have a responsibility towards the children with whom they work and must take every precaution to minimize the risk to children of violence, exploitation or any other negative consequence of their participation.

(i) Accountable – a commitment to follow-up and evaluation is essential.

E. Conclusions

135 ….. “It requires a preparedness to challenge assumptions about children’s capacities, and to encourage the development of environments in which children can build and demonstrate capacities. It also requires a commitment to resources and training.”

Kilder

 

VIVE: Børneinddragelse i Familieretshuset
Link: Klik her

FN’s børnekonvention – artikel 12
Link: Klik her

Dansk Psykolog Forening – etiske principper
Link: Klik her

Børnerådet / Bente Boserup:
Link: https://www.facebook.com/groups/433601762037640/permalink/692864982777982/Link: https://www.facebook.com/groups/433601762037640/permalink/697670468964100/Link: https://www.facebook.com/groups/433601762037640/permalink/690917906306023/

RUC forskere:
Link: https://www.facebook.com/groups/433601762037640/permalink/693351742729306/

Opslag med fokus på FN's børnekonvention:

07.11.2023: Beskyt barnet mod manipulation
Link: https://www.facebook.com/groups/433601762037640/permalink/700919578639189/
29.10.2023: Tidsperspektivet er væsentligt
Link: https://www.facebook.com/groups/433601762037640/permalink/696348122429668/
29.10.2023: Bevarelse af barnets familie-miljø er væsentligt
Link: https://www.facebook.com/groups/433601762037640/permalink/696534159077731/
27.10.2023: Den faglige devaluering af FN’s Børnekonvention
Link: https://www.facebook.com/groups/433601762037640/permalink/695643462500134/
26.10.2023: “Barnets tarv” vs. FN’s Børnekonvention vs. Forældreansvarsloven
Link: https://www.facebook.com/groups/433601762037640/permalink/695144015883412/
25.10.2023: Danmarks redefinering af “Retten til familieliv”: En sag for FN’s Børnekomité?
Link: https://www.facebook.com/groups/433601762037640/permalink/694683749262772/
25.10.2023: Børnekonventionens vej ind i dansk lovgivning
Link: https://www.facebook.com/groups/433601762037640/permalink/694234395974374/
24.03.2023: Det socialdemokratiske Thorvald Netværket følger op
Link: https://www.facebook.com/groups/433601762037640/permalink/585587283505753/
30.11.2022: Puk Elgård, tidligere børnerådsformand: Manglende inkorporering
Link: https://www.facebook.com/groups/433601762037640/permalink/513615727369576/

16.11.2023 Sakkyndige og domstoler er for dårlige til å avdekke manipulasjon i foreldretvister (Norge)
Link: Klik her 

0
    0
    Delebarnets Vilkår
    Kurven er tomTil forsiden