Danmarks snævre definition af familieliv - en sag for EMD og FNs børnekomite

Både FNs børnekonvention såvel som Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol betoner at barnets ret til familieliv skal beskyttes.

I opslag (se link herunder) beskrives hvorledes man i Danmark har forsøgt at redefinere “Retten til familieliv”. Artiklens forfatter konkluderer tilbage i 2019 at “Barnets ret til familieliv var hermed også blevet af en mindre naturgiven, mere porøs og foranderlig karakter.” hvilket samtlige politiske partier i gennem mere end et årti bærer det politiske ansvar for.

“Loven forudsættes administreret i overensstemmelse med Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.”

Dette fremgår af side 6732 i Lovforslag nr. L 232 fremsat den 30. marts 2000 af socialministeren (Henrik Dam Kristensen). Er under bemærkninger til lovforslaget anført ifm. punkt 4.1 (side 13 i link #2 herunder).

Heri står også “Efter konventionens artikel 3 skal barnet sikres den beskyttelse og omsorg, der er nødvendig for dets trivsel under hensyntagen til de rettigheder og pligter, der gælder for barnets forældre eller andre personer med ansvar for barnet. Efter artikel 9 skal staterne sikre, at barnet ikke adskilles fra forældrene mod deres vilje.” samt “….. hvorimod yderligere begrænsninger i retten til familieliv, herunder begrænsninger i retten til at træffe afgørelser og muligheden for samvær, vil blive underkastet en mere intensiv prøvelse, da disse yderligere begrænsninger indebærer en fare for, at relationerne mellem forældrene og navnlig mindre børn lider uoprettelig skade.

Hvorfor er dette ikke i overensstemmelse med hvad der efterfølgende praktiseres?
Link #1: Klik her 
Link #2: Klik her  

Retten til familieliv handler også om bedsteforældre, onkler/tanter og andre vigtige ressourcepersoner for barnet

Fra FN’s børnekomité, tillæg 14 til Børnekonventionen – “1. Best interests assessment and determination” – der bl.a. lyder:

(c) “Bevarelse af familiemiljøet omfatter bevarelse af barnets bånd i bredere forstand. Disse bånd gælder for den udvidede familie, såsom bedsteforældre, onkler/tanter samt venner, skole og det bredere miljø og er særligt relevante i tilfælde, hvor forældre er adskilt og bor forskellige steder.”

Det synes krystalklart, at man i Danmark anlægger en meget snæver tilgang for hvad angår barnets ret til familieliv.
Mere information herom: Klik her 

Det synes at være et politisk ansvar at få rettet op på derouten.

Dette kunne fremmes ved at danske sager indklages for EMD. Eller at der indsendes en rapport til FNs børnekomite der bekriver problemstillingerne.

Man kunne måske være af den opfattelse at sidstnævnte burde være Børnerådets opgave. Men det er vanskeligt at forestille sig, både grundet de nuværende medlemmers tilgang og fortid, samt det forhold at armlængdeprincippet i forhold til det politiske niveau synes knæsat.

Opslag: Børnekonventionens vej ind i dansk lovgivning (23.10.2023)
Link: Klik her 

Retsinformation
Link: Klik her 
Link: Klik her  

Andre kommentarer:

I 2020 afviste Folketinget forslag om inkorporering af FN’s Børnekonvention i dansk ret. Dette er dog ikke nødvendigvis det samme som ,at Danmark ikke har forpligtiget sig til at overholde internationale konventioner fsva. Lov om Social Service …..

Ovenstående peger i retning af behov for at få kigget nærmere på tilblivelsen af Forældreansvarsloven i 2007. Forsvandt bemærkningerne til at “loven forudsættes administreret i overensstemmelse med Den Europæiske Menneskerettighedskonvention” i den forbindelse. Og i så fald hvordan?

Her skal man nok i særlig grad dykke ned i Forslag til Forældreansvarslov fremsat 31. januar 2007 af ministeren for familie‑ og forbrugeranliggender (Carina Christensen, KF); punkt 2.1.4. – Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders overvejelser. 

I 2022 omtalte daværende forperson for Børnerådet Puk Elgård til den  kommende Socialminister ad flere omgange at FN Børnekonvention mangler, som det eneste land i Norden at blive inkorporeret i al lovgivning vedrørende børn

“Norge, Sverige og Island har inkorporeret børnekonventionen i den nationale lovgivning”

I samme ombæring rettes kritik mod ressuorceallokeringen til Børnerådet, og dermed den faglige deroute som følge heraf.

Link: Klik her 

Kilder:

Den Europæiske Menneskerettighedskonvention – Institut for Menneskerettigheder
Link: Klik her

Den europæiske Socialpagt af 18. oktober 1961
Link: Klik her

(2006) Jens Elo Rytter: Den Europæiske Menneskerettighedskonvention – og dansk ret
Link: Klik her 

familieretshuset.info

0
    0
    Delebarnets Vilkår
    Kurven er tomTil forsiden