Det parallelle forældreskab
Det parallelle forældreskab er en tilgang at tilgå forældreskabet på, hvis hovedformål er at nedtrappe omfanget af uenigheder eller sammenstød, og friholde barnet for at blive inddraget i eller være vidne til.
Det er en tilgang som kan sikre barnet god, stabil og omfattende kontakt til begge forældre uden at skulle bruge ressourcer til at navigere i årsager til forældrenes brug eller stillingtagen, hvem der var årsag til hvad eller hvem der har behov for mest sympati. I stedet kan barnet bruge sin energi på egen udvikling; socialt, fagligt, relationelt og færdighedsmæssigt.
Derfor handler det også om ikke at udspørge barnet om samværet med den anden forælder, eller i at spekulere i hvorledes barnet har det under opholdet i det andet hjem. Ligeledes skal barnet ikke have ansvaret for at overbringe budskaber fra den ene forælder til den anden.
Delebarnets Vilkår har ingen holdning til hvilken tilgang, der er den rette at praktisere. Reelt kan der over tid praktiseres forskellige tilgange tilpasset efter omstændighederne.
I det følgene nogle stikord til hvad det i praksis kan omfatte og med en opfordring til at man søger litteratur eller sparing, der kan uddybe.
Indholdsfortegnelse
Skiftedage
– overlevering via institution; den ene afleverer, den anden afhenter
– overlevering/overgang via skole
Det er enklest hvis der ikke skal overleveres tøj eller remedier.
Kommunikation - platform
Beskeder / information overleveres via e-mail
Kommunikation - frekvens
– faste dage hvor man checker mail
– responshastighed; minimum 1 dag
I den første svære tid kan en tilgang være at kommunikere via advokat eller mediator.
Kommunikation - indhold
Det væsentligste er at indhold er
– konkret / faktuelt
– kun vedrører forhold, relaterer til eget samvær
– friholdelse for indhold, der handler om bebrejdelser eller henvisninger til fortiden
– fravær af føleord
– holde bolden på egen bane
Detaljeret samværsaftale
– ferie (faste uger, førstevælger-ordning)
– fødselsdage
– overgange
– sygdom
– hvorledes løser man store uenigheder (mediator, advokat)
– fast frekvens for justering af aftalen eller ved bestemte livssituationer (institutionsovergang, skolestart, konfirmation)
– accept af at når barnet er hos den anden forælder, da kommer det til at gå glip af fx. familiebegivenheder
Der vil være mange andre forhold, man med fordel kan forsøge at komme i forkøbet
Der vil fortsat være fælder man kan falde i
– hvad hvis barnet går til en fritidsaktivitet, som den anden forælder har tilmeldt barnet til – skal man så tilpasse sig / respektere dette
– skole/hjem samtaler
– særlige arrangementer i institution/skole
– skal barnet have dobbelt garderobe
– skal rekvisitter (sport etc.), autostol, osv. følge barnet
Materiale
Center for Familieudvikling: De fem samarbejdsformer
Link: Klik her