Evaluering af familieretsreformen

Aftale på plads om et nyt og samlet familieretligt system
Link: Klik her 

Monitorering og evaluering af ét samlet familieretligt system
Link: Klik her

Indholdsfortegnelse

Delebarnets Vilkår mener

Følger

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Særlige problembestillinger

Lov om psykisk vold vs. visiteringsmodel

Det politiske fravalg af betænkningsperiode

Det politiske fravalg af 7/7 og 8/6

Barnets Lov

§ 29b

L66: “Forældrefremmedgørelse” og samværschikane

Højesteretsafgørelser vs. L66

Domstolsreformen

Fraværet af relevante definitioner
– “Børnesagkyndig”
– “Børnefaglig”
– “Barnets bedste” – i hvilket tidsperspektiv forstås dette?

Temaer fraværende

  • Retssikkerhed
  • FNs børnekonvention
  • EMD afgørelser
  • Efterværn
  • Dataopsamling på sagsniveau

Ekstern kritik: Folketingets Ombudsmand, Statsrevisorerne og Tænketanken Justitia

Dokumentarprogrammer: “Med børnene som våben” og “Spillet om børnene”

RUC / Absalon / Familieretshuset: 

Familieretshusets faglige guideline

Etablering af et fagkontor i Familieretshuset (vs. VIVEs evalueringsrapport der fremhæver “børnefaglighed”

Konflikteskalering: Forventninger til sagsmængde og tyngde vs. de faktiske tal

Følger

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Den politiske evaluering mangler fortsat

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Aftaletekst 2018.03.27

I aftalen om ét samlet familieretligt system indgik en beskrivelse af evalueringsprocessen og omfanget af evaluering i aftalens bilag 20 benævnt “Team 20”

Disse evalueringspunkter var ikke omfattet af aftalen
  • Psykologfaglig vurdering
Tema 20. Monitorering og evaluering af ét samlet familieretligt system
Evaluering

Overordnet har evalueringen fokus på kvalitet og processer i et nyt familieretligt system.
Evalueringen skal således følge op på, om den ændrede struktur sikrer den ønskede kvalitet, herunder at:

  • sagsforløbet sætter børnenes trivsel i centrum
  • sagsgangen er enkel og tilpasset familiernes behov, så systemet ikke er med til at optrappe konflikten
  • forældrene rådgives, så de er i stand til selv at tage ansvar og håndtere evt. fremtidige konflikter.

Evalueringen skal også have fokus på samarbejdet mellem på den ene side Familieretshuset og på den anden side henholdsvis domstolen og kommunerne samtidig med, at det røde spors betydning for udviklingen i fuldbyrdelsessager belyses. 

Det skal således afdækkes, om det lykkes at skabe mere sammenhængende forløb og løsninger for familierne, som fungerer for dem i hverdagen, og om de oplever at have fået redskaber med, som de kan bruge ved fremtidige konflikter.

I forbindelse med belysningen af det røde spors betydning for tvangsfuldbyrdelsessagerne, som jo fremadrettet behandles i Familieretten, skal disse sager og deres karakter også undersøges nærmere, bl.a. i lyset af stigningen i antallet af sager om tvangsfuldbyrdelse gennem en længere årrække.

Et helt centralt element i evalueringen er en inddragelse af børnene og deres på oplevelse af den nye børneenhed, herunder af de oplever det nye fokus på dem og deres trivsel i processen. Og også hvordan sagsforløbene opleves af børn. Dette element kan med fordel evalueres i samarbejde med en eller flere børneorganisationer, hvor allerede gennemførte undersøgelser af børnenes oplevelser af det familieretlige system kan danne baggrund for undersøgelsen. 

Formål og monitorering

Initiativets formål

Som opfølgning på den ændrede struktur i det familieretlige system igangsættes en evaluering af systemet, der overordnet har fokus på kvalitet og processer i det nye system. Evalueringen skal således følge op på, om den ændrede struktur sikrer den ønskede kvalitet, og at familierne mødes med enkle sammenhængende forløb.

Evalueringen skal ske på baggrund af første 4 års erfaringer med systemet.

For at sikre løbende tilpasning af systemet i det omfang, det viser sig nødvendigt, følges systemet frem mod den endelige evaluering.

Monitorering frem mod en endelig evaluering

Der etableres et system til løbende monitorering af et nyt familieretligt system, således at de familieretlige sagsgange løbende kan følges gennem aktuelle statistikker med henblik på at belyse bl.a. anvendelse af forskellige tilbud, ventetid,
sagsbehandlingstid mv.

Monitoreringen tilrettelægges sådan, at det er muligt at følge borgernes forløb i systemet og fx følge op på antallet af gengangere m.v. Det er ligeledes muligt at skabe mere generel viden om familierne på området, herunder også hvordan det går med de børn, der er involveret i skilsmisser på længere sigt.

Succeskriterierne

Følgende succeskriterier blev fremhævet af regeringen i forbindelse med lovens vedtagelse forud for reformens implementering:

  • AAAA
  • BBBB
  • CCCC
  • DDDD

Evalueringsrapporterne

VIVE fik til opgave at udarbejde evalueringsrapporterne skitseret i aftalens tema 20.  

Der var politisk ingen opmærksomhed på den dobbeltrolle VIVE dermed kom til at spille.

Rapporterne er oplistet og kommenteret herunder.

Forældretilfredshed

(2019.10.30) Forældres oplevelse af de familieretlige myndigheder 2019
Forfatter: Karen Margrethe Dahl
Læs mere: Klik her
Rapport: Klik her

(2020.09.07) Forældres tilfredshed med de familieretlige myndigheder 2020
Forfatter: Karen Margrethe Dahl
Læs mere: Klik her
Rapport: Klik her

(2023.09.04) Forældres oplevelse af de familieretlige myndigheder 2022
Forfatter: Karen Margrethe Dahl
Læs mere: Klik her
Rapport: Klik her

Fremhævet i rapporterne

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Udeladt eller nedtonet

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Børneoplevelsen

(2023.04.25) Børneinddragelse i Familieretshuset 2023
Forfattere: Karen Margrethe Dahl og Misja Eiberg
Læs mere: Klik her
Rapport: Klik her

Fremhævet i rapporten

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Udeladt eller nedtonet

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Fuldbyrdelsessager

(2022) Fuldbyrdelsessager efter forældreansvarsloven – før og efter den familieretlige reform i 2019
Udarbejdet af Mai Heide Ottosen og Karen Margrethe Dahl
Link: Klik her

Fremhævet i rapporten

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Udeladt eller nedtonet

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Familieretshuset har blik for de komplekse sager

(2024.10.25) Familieretshuset har blik for de komplekse sager
Læs mere: Klik her
Fuld rapport: Klik her
Hovedresultater: Klik her 

Fremhævet i rapporten

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Udeladt eller nedtonet

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Evaluering af den familieretlige reform fra 2019

(2025.01.26) Evaluering af den familieretlige reform fra 2019
Udarbejdet af: Karen Margrethe Dahl, Mai Heide Ottosen, Sigrid Trier Grønfeldt, Misja Eiberg, Aksel Klint Bastgaard, Camilla Storgaard, Sylvester Tønnesen
Link: Klik her
Fuld rapport: Klik her 
Hovedresultater: Klik her 

Undersøgelsens data

Evalueringen bygger på en kombination af data fra forskellige kilder og består af sagsbehandlingsdata fra Statsforvaltningen og Familieretshuset, spørgeskemaundersøgelser blandt forældre og børn, kvalitative gruppeinterviews med 42professionelle ansatte i Familieretshuset, udvalgte familieretter og kommuner, interviews med 29 forældre og 25 børn samt registerdata fra Danmarks Statistik.

Socialministerens kommentarer

Børns perspektiv inddrages mere:
Evalueringen viser, at der er sket en stigning i andelen af børn, der inddrages direkte gennem børnesamtaler i Familieretshuset og en stigning i andelen af sager, hvor børns perspektiv bliver inddraget indirekte ved, at der i flere sager indhentes oplysninger frabarnets kommune, daginstitution eller skole. Familieretshuset har arbejdet med at professionalisere den direkte børneinddragelse med henblik på at sikre, at børnene oplever en forståelig og tryg inddragelse. Evalueringens resultater peger på, at dette har båret frugt, idet størstedelen af børnene oplever, at samtalerne er vedkommende, og der bliver lyttet til dem. Til gengæld bruges Familieretshusets tilbud om støttende kontaktperson samtaler sjældent, og kun få børn oplever, at det er den samme person, der følger dem, hvis deres forældres sag både behandles i Familieretshuset og i familieretten.

Strukturelle forandringer er gennemført:
Der er sket en strukturel implementering af reformen, hvilket bl.a. kommer til udtryk ved, at Familieretshusets medarbejdere nu i langt højere grad har børnesagkyndige kompetencer. Derudover har Familieretshuset opbygget procedurer for screening og indhentning af information fra tredjeparter for at under-støtte en differentieret sagsbehandling og sikre, at sagsbehandling og afgørelser i højere grad hviler på konkret viden om den enkelte familie. Der-udover er der etableret to sagsbehandlingsspor til behandling af uenig-hedssager, § 6-sporet, der især lægger vægt på mægling og § 7-sporet,der især lægger vægt på udredning af risikofaktorer.

Samværsforældre er mindre tilfredse end bopælsforældre:
Evalueringen viser ingen tydelige tegn på, at reformen har medført ændringer i for-ældrenes samarbejde eller konfliktniveau. Spørgeskemaundersøgelser blandt forældre viser markante forskelle på bopælsforældres og samværs-forældres oplevelse af det familieretlige system, hvor bopælsforældrene erbetydeligt mere tilfredse med sagsbehandlingen end samværsforældrene.

Begrænset sammenhæng i sagsbehandlingen:
Mange forældre oplevermanglende sammenhæng mellem den konkrete sagsbehandling i Familie-retshuset og familieretterne, ligesom en del forældre oplever, at et manglende samarbejde på tværs af det familieretlige og kommunale system er en barriere for at løse familiens problemer.

Familierne er udsatte:
Det viser sig, at de familier der møder de familieretlige myndigheder generelt står i en svær situation med ringere socioøkonomiske ressourcer, og flere bekymrende forhold omkring børnene end ikke-samboende forældre uden familieretlige sager, fx har mange samtidig med deres familieretlige sag også sager i de kommunale børne- og familieforvaltninger. Forældrene er dermed langt mere socialt udsatte end forudsat i reformen.

(2025.01.25) Socialministerens oversendelse til socialudvalget
Læs mere: Klik her

Fremhævet i rapporten

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Udeladt eller nedtonet

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Højt konfliktniveau og sociale udfordringer kræver bedre samarbejde mellem myndigheder i skilsmissesager

(2025.01.27) Højt konfliktniveau og sociale udfordringer kræver bedre samarbejde mellem myndigheder i skilsmissesager
Forfattere: Karen Margrethe Dahl, Nina Louise Aagaard
Læs mere: Klik her
Rapport: Klik her

Kommentar

Det er bemærkelsesværdigt at VIVE to dage efter publicering af evalueringsrapport, fremkommer med en rapport der synes at at identificere to primære problemstillinger med familieretsformen, uden at forholde sig til relevante baggrundsforhold.

Rapporten fremstår som en insisteren på at tankerne bag den oprindelige reform grundlæggende er “de rigtige” og der blot er behov for at justere.

Her skal man man nok inddrage at VIVE medarbejdere har spillet gennemgående roller i udarbejdelse af forarbejdet til reformen og undervejs har bestredet forskellige roller. Ifølge klage til Ombudsmanden fra Foreningen Far (2025.07.25) har Mai Heide Ottesen fungeret som konsulent i forbindelse med udarbejdelse af Familieretshusets visiteringsmodel. Mai Heide Ottesen har også medvirket til udarbejdelse af rapporten “Psykisk partnervold, en kvantitativ kortlægning” (2018) – bestilt af Lev Uden Vold. Relevansen heraf skal ses i lyset af at af Lov om psykisk vold trådte i kraft samtidig med familieretsreformen d. 1. april 2019.

Ekstern kritik

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Folketingets Ombudsmand i perioden

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Ststsrevisorerne

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Tænketanken Justitia

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Sagsmængde og sagstyngde
VIVEs og dermed reformens antagelser

Det grønne spor forventes at rumme ca. 60.000 sager, der hovedsagligt vedrører registrering af aftaler.

Det gule spor forventes at rumme ca. 30.000 sager, fx om børnebidrag, adoption, opløsning af ægteskab og ægtefællebidrag, der både kan afsluttes ved forlig og ved afgørelser.

Det røde spor forventes at rumme ca. 7.000 sager om forældreansvar, hvor retten træffer afgørelse.

Særligt for så vidt angår forældreansvarsområdet, der er en del af den samlede sagsportefølje på de ca. 100.000 sager, bemærkes det, at der er omkring 14.000 årlige enkle forløb, dvs. henvendelser om registrering af aftaler som behandles i det grønne spor. De resterende ca. 24.000 årlige sagsforløb på forældreansvarsområdet starter som uenighedssager.

VIVE har til brug for arbejdet med et nyt familieretligt system gennemført en analyse af de uenighedssager på forældreansvarsområdet, der i dag modtages i Statsforvaltningen, hvor alle sager starter.

Analysen viser, at forældrene i ca. 30 pct. af sagerne har et lavt konfliktniveau, og at de har respekt for hinanden samt formår at håndtere deres konflikter. I andre ca. 40 pct. af sagerne har forældrene et højt konfliktniveau, men der er ikke alvorlige risici i
familien såsom vold, misbrug m.v.. Forældrene betvivler ikke hinandens omsorgsevne i forhold til barnet, og få oplever chikane eller psykisk vold.

De resterende 30 pct. af uenighedssagerne fordeler sig i to grupper, hvor der i 2/3 af sagerne særligt er bekymringer i forhold til den anden forælders omsorgsevne, og hvor en del oplever risici, såsom psykisk vold/chikane eller misbrug og/eller psykisk
sygdom, mens der i den sidste tredjedel er et højt konfliktniveau, psykisk og fysisk vold, samt oplevelse af utilstrækkelig omsorg for barnet, misbrug og psykisk sygdom.

Analysen ligger til grund for modellens sortering af forældreansvarssagernes til henholdsvis gult og rødt spor, hvor det således er de sidste 30 pct. af sagerne med højt konfliktniveau og flere (samtidige) risikofaktorer, der behandles i det røde spor, svarende til ca. 7.200 sager, hvilket er betragteligt flere forældreansvarssager, end der i dag behandles i domstolene. Til sammenligning bemærkes det således, at domstolene i 2015 afsagde dom eller forligte ca. 2.500 forældreansvarssager, mens forældrene trak ca. 700 sager tilbage, jf. s. 91 i ”Katalog – modeller og baggrund”.

Endvidere bemærkes det i forhold til gruppen af sager, hvor der er et højt  konfliktniveau, men ikke bekymring for omsorgen for barnet (de ovennævnte 40 %), at dokumenterede erfaringer gennem mange år viser, at det er muligt at forlige op imod 70 pct. af sagerne om forældremyndighed og bopæl, hvilket med det nye fokus på en konflikthåndterende tilgang må forventes øget.

Opsamlende kan det anføres, at sagernes gang vendes på hovedet. Erfaringer fra domstolene må tolkes derhen, at forældrene i de forældreansvarssager, der modtages i byretterne, i vid udstrækning er almindelige familier med relativt afgrænsede konflikter, som man også formår at flytte i retningen af selv at finde løsninger. Det vil sige, at der reelt set er tale om gule sager, jf. ovenfor. Samtidig viser
erfaringer fra Statsforvaltningen, at de familier, der har mere massive udfordringer og komplekse konflikter, ikke har overskuddet til at gå til domstolene, men stopper i Statsforvaltningen med den hjælp, de kan få der. Med den skitserede kategorisering,
er en tilgang, hvor systemet identificerer og hjælper de familier videre til domstolene, som i overordnede træk ikke selv har ressourcerne til det, men hvor afgørelserne omvendt kan have en karakter, som kræver en særligt fokus på retssikkerhed.
Omvendt identificerer og hjælper systemet familier med relativt afgrænsede konflikter i retningen af selv at finde løsninger eller få en relativ enkel juridisk afgørelse, enten i form af en administrativ afgørelse eller i form af en dom i visse af de forældreansvarssager, som søges løst i det gule spor.

Der skal udvikles et screeningsværktøj, da der ikke findes et sådant, som kan anvendes. VIVE har ligeledes lavet en undersøgelse af, hvilke screeningsværktøjer der findes. VIVE kan på baggrund af en undersøgelse, der omfatter 8 lande, ikke eftervise, at der generelt anvendes universelt dækkende screeningsværktøjer. Dog er Norge i gang med at udvikle et digitalt differentieringsværktøj, ligesom der i Australien er udrullet et mere omfattende screeningsværktøj over hele landet. Dette instrument kan man ifølge VIVE lade sig inspirere af ved udviklingen af et værktøj til det danske system.

Kilde: Klik her

Konsekvenserne

Følger

Følger

Reformens forberedelse

Forud for vedtagelse af ny familieretsreform blev der udarbejdet et antal rapporter i VIVE regi, der i høj grad blev lagt til grund herfor..

Forældre sammen – hver for sig

(2017.10.26) Forældrekonflikter efter samlivsbruddet
Forfatter: Karen Margrethe Dahl, Mai Heide Ottesen, Bente Boserup (Børns Vilkår)
Læs mere: Klik her
Rapport: Klik her

Forældrekonflikter efter samlivsbruddet

(2018.12.20) Forældre sammen – hver for sig: 
Effektevaluering af et konflikthåndteringsforsøg i Statsforvaltningen
Forfatter: Karen Margrethe Dahl
Læs mere: Klik her
Rapport: Klik her

0
    0
    Delebarnets Vilkår
    Kurven er tomTil forsiden