Faglighed

Familieretshuset, der er funderet i juridiske principper og ingen psykologfaglig repræsentation har i øverste ledelseslag, er undervejs med at samle stort set alle typer af opgaver, der kræver en solid psykologfaglig baggrund og sfære, og skal løse sager om “forældrefremmedgørelse” samt udarbejde interne guidelines – trods man så sent som i 2023 fortsat afviste eksistensen.

Hvorledes Familieretshuset vil tilsikre vandtætte skotter mellem rådgivere, sagsbehandlere, børnegruppeansvarlige, børnesamtaleansvarlige står ligeledes som et mysterium. Dette helt på niveau med krisecentre, der mener at kunne udfærdige objektive krisecentererklæringer, endda uden at have været i dialog med den mulige voldsudøver.

Senest har Familieretshuset fået politisk opbakning til at hjemtage udførslen af Børnesagkyndige Undersøgelser, som hvis man kigger på de faglige krav man har formuleret til de der skal forestå disse, efterlader børn og forældre i et fagligt ingenmandsland, uagtet at man sent i 2021 etablerede et fagkontor med fokus på den børnefaglige del. 

Der er derfor al mulig grund til på alle fronter at sætte fokus på faglighed – i samtlige led – både før, under og efter mødet med det familieretslige system.

 

Indholdsfortegnelse

Psykologer

For psykologer ansat i eller tilknyttet til Familieretshuset / Familieretten bør gælde:
– Krav om autorisation + certificeringsordning med krav om løbende re-certificering.
– Ekstern supervision ved manglende specialistuddannelse

Psykologer der udfærdiger børnesagkyndige undersøgelser (BSU) eller forældrekompetenceundersøgelser (FKU) bør gælde:
– Altid eksterne – ingen faste samarbejdsrelationer
– Skærpet pligt til at overdrage sager, hvor det ikke tidligt i forløbet kan udelukkes at en forældre besidder en overrepræsentation af psykopatologiske træk.

De svære sager

Forældrekompetenceundersøgelse – udført at to psykologer med komplementerende specialistbaggrund

Nej tak til børnesagkyndige undersøgelser

Voldsfaglighed: Specialisering - udenfor det familieretslige system

Påstande om forhold af strafferetslig karakter: Udredning af regionalt børnehus;
a) retsmedicinsk screening
b ) fuld undersøgelser hvis retsmedicinsk screening giver anledning til bestyrket mistanke

Hvis påstand om forhold af strafferetslig karakter ikke kan underbygges overgår sagen til forældrekoordinator, der forestår udarbejdelse af handlingsplan, som kan inddrage tværkommunale specialindsatser og/eller kommunale indsatser

Tidlig sagsoverdragelse

Tid er for børn afgørende!

Derfor skal sager med opstart i kommunalt regi, hvor samvær/kontakt er truet, overgå til det familieretslige system uden unødigt ophør.

Det skal således ikke være en kommunal opgave at lave grundig sagsoplysning eller forestå længerevarende initiale forløb. Dette da de faglige kompetencer er utilstrækkelige, hvorfor man risikerer at afspore sagen. Tanken om at ville autorisere socialrådgivere eller lave en børnefaglig certificeringsordninger, for at løfte kvaliteten er utilstrækkelig.

Når sagen er oplyst i familieretslig kontekst, der er truffet afgørelse om eksempelvis tilknytning af en forældrekoordinator og udarbejdelse af en handlingsplan, da vil kommunen eller/og et tværkommunal instans skulle løfte relevante opgaver i et afstemt samspil. Her kunne det være relevant at definere relevante faglige krav, herunder brug af autorisation eller certificeringsordninger.

Indsnævring af metodefrihed

Nationale retningslinjer skal sikre, at såvel barn som familie tilbydes relevant støtte – rettidigt – i den påkrævede kvalitet, der er nødvendig for at retslige afgørelser og tilhørende handlingsplaner med succes kan føres ud i livet.

Certificeringsordning for psykologer skal sikre at man ikke anvender værktøjer til at oplyse en sag eller udføre behandling, på en vis der strider mod metodens udviklingsgrundlag. Eksempelvis ved at tilføje børnesamtaler som en supplerende kilde når metoden er udviklet med henblik på ikke at involvere barnet direkte i sagens oplysning.

Kommuner skal fratages muligheden for at benytte metoder uden videnskabelig evidens i arbejdet med at oplyse en sag.

Armslængdeprincip skal indføres og håndhæves

Der er en lang række strukturelle forhold som skal være på plads. Dette både for at sikre effektive processer men også for at sikre sig, at der ikke kan ydes indirekte indflydelse på en sag gennem uformelle kontakter.
Link: Klik her

Specialisering i alle led

Frivillige bisiddere til børn skal afskaffes. I stedet skal der indføres en professionel rolle, hvor en person om nødvendigt kan følge barnet fra børnehus og videre igennem de familieretslige processer (hvor den direkte børneinddragelse skal minimeres) og herefter videre i et efterfølgende forløb under ledelse af forældrekoordinator.

Specialiseret Familieret.

Supervision – af specialistuddannede psykologer eller psykiatere – når det psykologfaglige miljø ikke er tilstrækkeligt “tungt” i hverdagen. 

Dokumentation

Møder og eventuelle børnesamtaler skal dokumenteres i form af lyd og billedoptagelser.
Disse skal alene være tilgængelige for sagens dommer.

Kønsbias

Familieretshusets materiale og tilgang kan være præget af en kønsmæssig bias.

Se dette oplag angående Familieretshusets interne vidensnotat dateret 08.08.2023
Link: Klik her

Se dette opslag vedr. Familieretshusets Samværsguides kildeliste
Link: Klik her 

En uvildig gennemgang synes påkrævet

0
    0
    Delebarnets Vilkår
    Kurven er tomTil forsiden