fbpx

Politisk er skilsmissebarnet gjort til objekt forbundet med særrettigheder og privilegier

At opnå status som det politisk indførte begreb “bopælsforælder”  og “samværsforælder” er alt for ofte genstand for strategi og taktik i forbindelse med et forældrebrud.

For der følger både rettigheder og privilegier med, men også fordele som kan anvendes til at skævvride barnets kontakt med den anden forælder.

Der findes masser af steder hvor forældre kan få “gode” råd om hvorledes de kan agere med henblik på at optimere egen situation.

Indholdsfortegnelse

Familieretsreform 2018: "Aftale om delt bopæl" - uden retslig virkning

I forbindelse med familieretsreformen fra 2018 opfandt man begrebet “delt bopæl” som forældrene kunne indgå aftale om ved at indsende aftale til registrering hos Familieretshuset.

Aftalen har dog ingen retslig eller økonomisk værdi.

Hvis en part “opsiger” aftalen, er det alene barnets bopælsadresse (folkeregisteradresse) der ligger til grund for hvem af forældrene der juridisk er bopælsforælder med de privilegier og rettigheder dette indebærer. 

Nu: Konfliktskabende

Skævvridning af rettigheder og forpligtigelser grundet indførsel af begrebet “bopælsforælder” i forbindelse med familieretsreformen fra 2018 har afstedkommet at mange brud præges af spekulation i eller kamp om at blive bopælsforældre og dermed vanskeliggjort at etablere et lavpraktisk samarbejde og i stedet fastholde eller medvirke til at eskalere en konfliktsituation.

Spekulation heri kan fx. starte ved at en forælder ikke tør at fraflytte fælles bolig idet vedkommende derved mister status som bopælsforælder – også til trods for at parterne udfærdiger dokument, der udtrykker hensigt om at forblive ligeværdige med mere. Juridisk set kan sådanne dokumenter ikke tilsidesætte dansk lovgivning hvorfor de alene bliver hensigtserklæringer.

Politisk bestemte rettigheder og privilegier knyttet til bopælsforælder

Der er en lang række at rettigheder og privilegier knyttet til status som værende bopælsforædler. Nogle af disse går ofte under radaren da de ikke udbetales, men enten gives som et indirekte tilskud eller som reduceret egenbetaling.

Institutionsvalg

Beskrivelse:

Valg af vuggestue og børnehave

Betydning:

Bopælsforælder har retten til egenhændigt at vælge institution.

Boligydelse

Beskrivelse:

Tilskud ifm. leje af bolig (max. 25% af leje)
Boligydelse

Betydning:

Bopælsforælder oppebærer mulighed for markant højere boligydelse end samværsforælder – også selv om de måtte have identisk arbejds- og boligsituation.

Fritidsaktivitet

Beskrivelse:
– bestemmer barnets deltagelse i fritidsaktiviteter i egen forældretid
– kan afvise barnets deltagelse i risikofyldte fritidsaktiviteter
– kan søge om tilskud til dækning af udgifter til barnets deltagelse i fritidsaktiviteter.

Betydning:
Samværsforælder kan bestemme hvilke aktiviteter barnet skal gå til under samvær. Hvis samvær er skævvredet vil det for barnet kunne medføre at der ikke skabes en sammenhæng i fritidsaktiviteter og barnet derfor i denne sammenhæng opleves som ustabil og derfor ikke indtænkes/prioriteres på relevant vis. Ligeledes vil barnet ved skævvredet samvær opleve problemstillinger ifm. aktiviteter placeret i samværsforælderens weekend, idet denne ikke har ret til erstatningssamvær.

Skolepsykolog

Beskrivelse:

Skolepsykolog

 

Betydning:

Bopælsforælder kan afslå at barnet gives mulighed for kontakt med skolepsykolog

Børnesagkyndig rådgivning

Beskrivelse:

Børnesagkyndig rådgivning

Betydning:

Bopælsforælder kan afslå at barnet gives mulighed for  børnesagkyndig rådgivning i Familieretshuset. 

Flytning

Beskrivelse:

Ret til at flytte indenfor landets grænser.

 

Betydning:

Skal varsles 6 uger forud. 

Hvis barn/børn er i institutionsalderen vil det oftest ikke medføre nogen form for familieretslig reaktion.

Institutionstilskud / friplads

Beskrivelse:

Institutionstilskud / økonomisk friplads

Betydning:

Bopælsforældre har mulighed for reduceret betaling for institutionsplads/SFO eller økonomisk friplads, men skal afholde omkostningerne hertil.

Skattefradrag - kun til bopælsforældre

Beskrivelse:

Skattefradrag – kun til bopælsforælder

Betydning:

Skattefradrag kr. 5.100
Link: Klik her 

Beskæftigelsesfradrag, kun til enlige (bopælsforældre)

Højst kr. 24.400 (2024)
Link: Klik her 

Fri proces

Beskrivelse:

Fri proces – gratis advokatbistand:

Bundgrænse forhøjes pr. barn man har bopælsadresse på.

Kommentar: Børnene kan således opleve at den ene forældre med statsstøtte gives advokatbistand, som den anden forælder ikke har råd til (eller som reduceres hjemmets råderum, herunder også forhold der direkte påvirker barnets hverdag).

Betydning:

Bopælsadresse – pr. barn – forhøjer bundgrænsen for hvornår der bevilges fri process. Værdi pt. kr. 62.000 pr. barn

Ved en årsindtægt på kr. 356.000 og 2 børn med bopæl, er bundgrænsen således 480.000 svarende til en månedsløn på kr. 40.000. Hvis den anden part tjener over kr. 358.000 / år (29.833 / måned) skal denne selv afholde advokatomkostninger.

Ferie

Hvis ikke der er indgået samværsaftale med relevante klausuler indarbejdet, er det også bopælsforælder der bestemmer over ferie – også selv om det er placeret i samværsforælders samværstid.

Erstatningssamvær

Samværsforælder har ikke ret til erstatningssamvær for ferie placeret i samværstid

Børnepenge

Hvis samværsaftalen ikke er en 7/7 eller 8/6 ordning, da har bopælsforælder også krav på at søge om børnepenge, hvilket også gælder hvis ikke samværsforælderen opfylder sine forsørgelsesforpligtigelser. Ligeledes kan bopælsforælder gøre krav på børne- og unge ydelse.

Hertil kommer ret til at rejse krav om økonomisk støtte relateret til eksempelvis konfirmation.

Bopælforælders pligter

Bopælsforælder har pligt til, hvis denne modtager børnepenge, at sørge for at barnet har relevant tøj med samt receptpligtig medicin med ved ophold hos samværsforælder, skal forestå tandlæge og lægebesøg og skal tage vare om barnet hvis samværsforælderen aflyser samvær.

Bopælsforælder har pligt til at varetage barnet, hvis samværsforælder melder fra eller udebliver.

Fremtid: Samarbejdsfremmende incitamentsmodel

Selv om skilsmissebørn jævnførende forskning over tid klarer sig bedst over tid gennem sikring af god, stabil og omfattende kontakt til begge forældre – trods disses fortsatte konflikt og/eller samarbejdsproblemer – er der dog god grund til at minimere omfanget af forhold der kan foranledige konflikt/samarbejdsproblemer og i stedet tilgå området på en vis, der deeskalerer konflikt og som minimum fremmer det parallelle forældreskab. Hovedparten af de politisk bestemte privilegier og rettigheder knyttet til “bopælsforælder” skal omlægge til initiativer, der fremmer motivation for at samarbejde samt etablere et fælles nærområde, der fremmer barnets gode og nemme adgang til begge.

Initiativ

Kommentar

Skattefradrag - for at bo tæt på hinanden

Nærhedsprincip: Skatteradrag til forældre for at forblive i barnets nærområde efter skilsmisse

Fradrag reguleres i forhold til afstand mellem forældrenes bopæls-adresse med udgangspunkt i disses adresse 3 måneder efter skilsmissen. Fradrag nedsættes for forælder der fraflytter barnets nærområde. 

Prioritet på almennyttige boligselskabers ventelister

Opprioritering på almennyttige boligselskabers venteliste, forudsat at den ny adresse er indenfor rimelig afstand fra barnets nærområde (skole/institution)

Skal gælde begge forældre

Institutionsbetaling: Forældrenes samlede indkomst bestemmer

Institutionsbetaling; nedsættelse heraf eller økonomisk friplads beregnes ud fra forældrenes samlede indkomst.

Institutionsbetaling opkræves hos begge forældre – fordelt 50/50   eller   institutionsbidrag opkræves automatisk fra fælles konto

Offentlige ydelser deles 50/50

Alle offentlige ydelser deles 50/50

.Indsættes på fælles konto som begge her dispositionsret over.

Forholdsmæssig fordeling af bidrag til barnets forsørgelse

Forældrenes omkostninger til barnets forsørgelse deles ud fra forholdsmæssige indkomst. Det afsættes minimums- og maksimumgrænse for beløbet der i fællesskab skal disponeres over ud fra forældrenes samlede indkomst. Ligeledes fastsættes minimumsbeløb for den enkelte forælders bidrag.

Hvis forældrene har behov for bistand til at disponere over fælles konto afholdes omkostninger til ekstern bistand 50/50.

Forældrene afholder som udgangspunkt hver især omkostninger til tøj og nødvendige rekvisitter relateret til samvær. Aftale om fælles garderobe og deling af rekvisitter vil kunne reducere forældrenes samlede udgifter hertil. 

0
    0
    Delebarnets Vilkår
    Kurven er tomTil forsiden