fbpx

Strukturelle forhold - armslængdeprincippet

Det er nødvendigt at indføre et armlængdeprincip, således at indledende sagsbelysning flyttes fra kommunalt regi til “amtsregi”. 

Med “amt” menes instans, hvis geografiske dækning har sammenfald med politikredsene.

I denne instans etableres specialiserede enheder og tilbud, der kan løfte de opgaver som hovedparten af kommunerne ikke er i stand til, da de blandt andet ikke kan tiltrække specialiserede medarbejdere i tilstrækkeligt omfang idet det faglige miljø er for svagt grundet meget stor opgavespredning.

Samtidig sikres at sager ikke farves af personlige relationer, som det kan ske indenfor kommunalt regi, hvor medarbejdere på tværs af ansvarsområder ofte skal samarbejde om andre forhold. Ligeledes skal man være opmærksomme på, at forældre der har deres jævnlige gang på eller kontakt med skoler og institutioner, kan opbygge relationer til ansatte som kan påvirke disse opfattelse af “hvad der er på spil”.

Med fordel kan man undersøge hvorledes familiecentre i hhv. Belgien (Dinant) og Holland (Antwerpen) er organiserede – herunder snitflader i forhold til det familieretlige system. 

Indholdsfortegnelse

Udredning

To sagsansvarlige
En sag hvor barnets samvær eller kontakt med en forælder er truet er per definition en sag, som kræver to sagsansvarlige med forskellige faglige forudsætninger – en børnesagkyndig og en aut. psykolog. Begge skal være tilstede ved møder med henholdsvis barn, forældre og ressource-personer fra barnets familiemiljø.

Faglighed
Der skal indføres krav om certificering af “børnesagkyndighed”. Dette således at medarbejderen løbende skal efteruddannes – både teoretisk og praktisk. Certificerings-program skal udarbejdes af uafhængig instans og skal være underlagt uvildigt internationalt tilsyn.

Videregivelse af opgaven
Hvis sagens karakter i kommunalt regi vurderes til at kunne have behov for grundig psykologfaglig undersøgelse af om barnets samvær med en forælder bør skævvride eller afbrydelse grundet forhold hos forældrene, skal sagen overgå til “amtet” og/eller børnehus uden unødigt ophør, således at man sikrer at sagsansvarlige arbejder indenfor eget kompetenceområde. 

Sagens overgang
I forbindelse med sagsoverlevering skal for hvad angår den skriftlige del, beskrives ud fra standardiseret tilgang, således at fortolkningsrum minimere. Det skal fremgå af materialet hvilken faglig baggrund og relevant erfaring personerne, der har forestået udredning, har. Sagsmodtager skal have ret til at få uddybet rapport mundtligt. Sagsafgiver skal kunne anføre behov for at supplere rapport. Sagsafgiver skal deklarere eventuelle personlige relationer til sagens parter (ud i 3. led) samt sagsaktører.

Metodefrihed begrænses 
Metodefrihed skal afgrænses således at der kun anvendes evidensbaserede metoder, disse er forskningsmæssigt underbygget, og at disse anvendes på en vis hvor man tilfører “egenopfundne” tillæg eller kombinerer med andre metoder på en vis, der kan bringe tvivl om den samlede tilgangs validitet.

Familiebehandling - før

Tilbud skal have en ikke-eksperimentel karakter og varetages af fagprofessionelle under løbende supervision.

Tilbud skal tilrettelægges således at forældre med eksempelvis skifteholdsarbejde eller arbejde på forskudte tidspunkter ikke skal tage fri for arbejde for at deltage. 

Tilbud skal ligeledes tilrettelægges således at børn kan deltage uden fravær i skole.

Familiebehandling - efter

Tilbud skal have en ikke-eksperimentel karakter og varetages af fagprofessionelle under løbende supervision.

Tilbud skal tilrettelægges således at forældre med eksempelvis skifteholdsarbejde eller arbejde på forskudte tidspunkter ikke skal tage fri for arbejde for at deltage. 

Tilbud skal ligeledes tilrettelægge således at børn kan deltage uden fravær i skole.

Traumebehandling - efter

Børn skal sikres et individuelt traume-fokuseret behandlingsforløb ved tegn på mistrivsel eller udredning påviser tegn herpå.

Rådgivning - før

Målsætning

Udgangspunktet i rådgivning af forældre skal være at sikre barnets gode, stabile og omfattende samvær med begge. 

Ved samlivsbrud – obligatorisk

Forældre der er uforenlige i forhold til fortsat samliv skal vejledes i at udarbejde samværsaftale der sikrer målsætningen. Udgangspunktet skal være et antal forud definerede modeller der rammesætter ud fra en række standardparametre; barnets alder, søskenderelationer forældrenes beskæftigelsessituation og geografiske placering i forhold til barnets nærmiljø.

Samværsaftale skal godkendes af retten. Hvis retten vurderer at den ikke sikrer barnets gode, stabile og omfattende kontakt med begge forældre, eller den indeholder elementer som vurderes problematiske eller konfliktskabende, indkaldes forældrene til forløb i retslig kontekst.

Ved ventetid over 30 dage skal forældrene have ret til at søge mægling/mediation hos privat aktør. Der afsættes et beløb hertil, herudover honoreres privat aktør med privat betaling som fordeles 50/50. Forældrene skal stille med depositum kr. X.XXX som garanti for betalingsevne. 

Ved brud på samværsaftale eller ønske om ændring – obligatorisk

Ved gentagelse af manglende/forsinkelse af udlevering til samvær (fraset dokumenteret pludseligt opstået sygdom), længerevarende frahold fra samvær (max. 5 dage) eller chikane (fx. manglende pasudlevering) skal sagen direkte for retten. 

Ved ønske om ændring af samværsaftale, skal der tilbydes rådgivning hvis formål er at sikre barnets gode, stabile og omfattende kontakt til begge forælder. En part der afviser medvirken eller er passiv heri, skal kunne pålignes sagsrelaterede omkostninger, såfremt det senere i forløbet viser sig, at være påkrævet at ændre i samværets omfang af hensyn til barnets bedste.

Nærmiljø

Rådgivning skal udbydes i kommune og/eller amt og tilrettelægges på en vis, der ikke indebærer at parterne skal tage fri for arbejde eller udeblive fra undervisning.

Overvejelse: Skal arbejdsgiver kunne pålægges at give fri til deltagelse i længere forløb (tabt arbejdsfortjeneste)?

Overvåget samvær

Nærmiljø

Overvåget samvær skal gennemføres i barnets nærmiljø. Det kan ske på rådhus, bibliotek, institution, skole eller fritidstilbud – alt afhængig af hvad der vurderes mest hensigtsmæssigt.

Kommune (i samarbejde med “amt”) skal sikre faciliteter, der muliggør overvåget samvær i relevante rammer, indenfor tidsrummet 08.00-20.00 på hverdage og i weekender – ferie og helligdage undtaget.

Tidspunkt

Den part, der på tidspunktet har samværet, skal møde frem med barnet eller sikre at barnet ledsages på tidspunkt valgt af den forælder som skal have overvåget samvær. Hvis der er tale om et yngre barn skal forælderen med samvær oplyse tidspunkter, hvor det vil være uhensigtsmæssigt at placere samvær. Myndighed skal foresøge at tage hensyn hertil ifm. gennemførsel, men er ikke forpligtiget hertil  Hvis en forælder gentagne gange spekulerer i at placere overvåget samvær på tidspunkter, der har til formål at chikanere den anden forælder, skal det have processuel skadesvirkning. Det samme gælder ved manglende fremmøde.

Eksempler

(2024) Politiassistent idømmes 50 dages fængsel for misbrug af stilling
Link: Klik her 

0
    0
    Delebarnets Vilkår
    Kurven er tomTil forsiden