Belgien - processen

De væsentligste fordele
  • Fokus på at sikre barnet god og omfattande kontakt til begge forældre – uden at gå på kompromis med beskyttelsesbehov
  • Effektive korte processer uden kompromis fsva. faglighed
  • Behandlingstilgang indlejret i et tvistsystem
  • Efterværn
  • Fokus på fremtiden frem for hvem der måtte være “den bedste forælder”
  • Forbedret klima i forhandlingsforløb og efterfølgende
  • Forbedret mulighed for at tiltrække fagspecialister 
  • Kontinuitet: En familie – en sag – en dommer

Indholdsfortegnelse

Illustrativ procesbeskrivelse

Procesforløb
Behandlingsfasen

Forløbet op til

Op til sagens retslige anlæggelse kan der forud være gået forskellige forløb, der er endt ud i at barnet kontakt til den ene forælder er truet eller afbrudt, eksempelvis;
– krisecenterophold
– tilhold
– frivillige mæglings- / mediationsforløb – i kommunalt eller privat regi
– samværschikane / fremmedgørende adfærd eller forløb hvor 3. part har “rådgivet” en forældre til at afbryde / reducere samvær (uden at orientere den anden forælder)
– forløb i offentligt regi relateret til misbrug, psykisk sygdom, omsorgssvigt

Retsprocessen

  • 14 dages ventetid (max. 3 uger)
  • 1-2 tværfaglige forhandlinger med to uger mellemrum
  • Parallel udredning hvis påstande om strafferetslige forhold
  • Ingen visiteringsproces
  • Minimal skriftlighed
Hovedformål
  • Sikre barnets ret til stabil og omfattende kontakt til begge forældre
  • Facilitere aftale, der vurderes at være være til barnets bedste over tid
  • Etablere rammerne for en midlertidig aftale, der synliggør hvilke forhold der skal forandres 
    – fx. flytning tilbage i barnets nærområde
    – ændring af arbejdssituation
  • Træffe afgørelse hvis der ikke indgås midlertidig aftale, der definerer ekspertrollens opgave
Dommerens rolle
  • Definere sagens rammer
  • Sikre parternes medvirken
  • Træffe afgørelser – af endelig eller midlertidig karakter
  • Udarbejde mandat til ekspert
 
 
 
Mediators rolle
  • Facilitere proces
  • Etablere anerkendende forhandlingsklima
  • Identificere forhold, parterne kan enes om eller arbejde hen imod enighed om                                   
Advokaternes rolle
  • Forbered sagen for retten – kun væsentligste punkter (max. A4 side)
  • Repræsentere klientens synspunkter
  • Formidle dommerens synspunkter til klient
  • Medvirke i forhandlingsproces
Beskyttelse af barnet
Ved mistanke om strafferetsligt forhold afdækkes beskyttelsesbehov parallelt med forhandlingsproces ved  gennemførsel af:
  • Retsmedicinsk screening
  • Retsmedicinsk udredning – ved bestyrket mistanke                                                                .    
Beskyttelse af voldsudsat part
Ved mistanke om strafferetsligt forhold sikres parallelt med forhandlingsproces gennemførsel af:
  • Politiundersøgelse
  • Modpart gives ved bestyrket mistanke tilhold mod ophold i/nær eget hjem, således at barn kan forblive i nærmiljø                     

Udarbejdelse af (be)handlingsplan

På baggrund af dommerrens midlertidige afgørelse gives eksperten mandat til at udarbejde (be)handlingsplan, der har til formål at sikre at afgørelsens målsætninger  realiseres

Dommerens rolle
  • At “udfordre” ekspertens oplæg
  • At træffe afgørelse om endelig (be)handlingsplan
  • At orientere sagens parter om midlertidig afgørelse i form af (be)handlingsplan
  • At sikre ekspertens mandat til gennemførsel af (be)handlingsplan                                                                                                                                                                          .
Ekspertens rolle
  • At gennemføre samtaler med sagens parter med henblik på at identificere underliggende problemstillinger og mulige tilgange hertil
  • At gennemføre aktiviteter, der kunne fremme parternes samarbejdsvilje
  • At udarbejde oplæg til faseopdelt  (be)handlingsplan, der kan justeres undervejs (med dommerens godkendelse)

Gennemførsel af (be)handlingsplan

Fasens formål er gennemførsel af behandlingsplan samt etablereendelig aftale / afgørelse.

Tværkommunal instans' rolle

Under ekspertrollens ledelse:

  • Medvirke til sagens oplysning
  • Gennemføre individuelle og familiemæssige behandlingsforløb
  • Rapportere til ekspertrollen
Ekspertens rolle
  • Løbende orientere sagens dommer
  • Varetage kommunikation med advokater
  • Orientere sig om barnets trivsel og udviklingen heraf
  • Iværksætte behandlingsinitiativer forankret i kommunalt regi
  • Evaluere effekter af initiativer
  • Revidere behandlingsplan
Advokaternes rolle
  • Varetage klienternes interesse
  • Formidle dommer og eksperts synspunkter og beslutninger samt forventninger / krav til klienterne, herunder konsekvenser af manglende efterlevelse
  • Mediere kommunikation forældrene imellem (betaling)
  • Træffe beslutninger på klienternes vegne (forudsætter mandat)
Dommerens rolle
  • Følge sagens udvikling på baggrund af eksperten skriftlige rapporter
  • Diskutere forhold af bekymring med eksperten
  • Afholde (virtuelle) møder med sagens parter på given foranledning
  • Træffe nye midlertidige afgørelser og orientere sagens parter herom, herunder ved anvendelse af nødvendige retsmidler
  • Træffe endelig afgørelse, herunder om sagens overgang til efterværnsfase
Forældrenes rolle
  • Mdvirke i familiebehandling
  • Medvirke i individuel behandling
  • Respektere rettens afgørelser
  • Medvirke til udarbejdelse af fælles accepteret samværsaftale
Familiens rolle
  • Medvirke i familiebehandling
Skolens / institutions rolle
  • Medvirke til sagens oplysning til ekspert, tværkommunal instans eller kommune om barnets trivsel og forhold af særlig betydning
  • Medvirke i behandlingsinitiativer
  • Fremme rettens afgørelse
Kommunens rolle
  • Medvirke til sagens oplysning
  • Håndtere foranstaltninger på foranledning af ekspert / tværkommunal instans
  • Rapportere udvikling  
Psykologfaglige overvejelser ifht. (be)handlingsforløb

Efterværn

Formålet er at tilsikre, at sagens parter efterlever indgåede aftaler / rettens afgørelse.
Formålet er at tilsikre, at afgørelsen og den måske fortsatte igangværende behandlingsplan (forankret i kommunale foranstaltninger) understøtter barnets bedste.

Tværkommunal instans' rolle
  • Sikre relevante tilstedeværelse af relevante tilbud
  • Sikre gennemførsel af behandlingsforløb
  • Afrapportere til ekspert
    • på forlangende
    • evaluere ifm. afslutning
    • advisere ekspert ved afvigelser 
Ekspertens rolle

Opfølgning på parterne;

  • Overholdes indbyrdes aftaler?
  • Evaluering af udbytte af deltagelse i kommunale forløb
  • Udvikling i barnets trivsel

Rapportering til sagens dommer

Advokaternes rolle
  • Medierende kommunikationsrolle
  • Medvirke hvis en part ikke respekterer afgørelse
  • Kontakt til den anden parts advokat
  • Kontakt til ekspertrollen
Dommerens rolle
  • Reagere på opfølgningsrapport fra ekspert

Her er det væsentligt at erindre, at det som udgangspunkt er samme dommer, som har varetaget det forudgående forløb såvel som eventuelt tidligere sager.

Forældrenes rolle
  • Respektere rettens afgørelse
  • Medvirke i (be)handlingsforløb
  • Fremme barnets kontakt til den anden forælder og dennes familie-miljø
Familiens rolle
  • Medvirke i fortsat familiebehandlingsforløb – kommunalt forankret
Skolens / institutions rolle
  • Løbende trivselsregistreringer
  • Kvartalsmæssige rapporter til ekspert 
  • Møde med ekspertrollen på dennes foranledning
Andre forhold

Følger

Belgien: Væsentlige forudsætninger

Implementeret

1. Forældrene er som udgangspunkt ligestillede
2. Børnene er ikke politisk gjort til objekt for privilegier og særrettigheder
3. I lovgivning er indarbejdet adgang til relevante retsmidler
5. Krisecenter; 
6. Arbejdsgiveransvar
7. Tidsfrister – rettigheder – handlepligt
8. Forælder, hvis kontakt til barnet er afbrudt, har krav på opstart af familieretslig sag indenfor 14 dage

Ønsker / mangler
  • Ansvar i 3. led (som Rumænien)
  • Retsmidler – når en forælder nægter at medvirke (psykopatologisk udredning)
  • Ønske om flere varianter af retsmidler
  • Faglighed – uddannelse af advokater, og andre aktører (specialisering, autorisation, certificering)
  • Faglighed – krav til faglige undersøgelser, krav til behandlingsforløb
Andet
  • Advokater, der konflikteskalerer kan sættes af sagen (som i Frankrig)
  • Begge forælder har krav på gratis advokatbistand (det er i barnets interesse at begge forældre gives relevant bistand)
  • Gentagelsessager: Indarbejdelse af betalingsprincip
  • Advokater, der skal varetage kommunikation forældre imellem: Betalingsmodel; initialt gratis men udfases over tid.
  • Behandlingstilbud kan være forankret i tværkommunal instans eller hos private aktører med kapacitet til at dække et betydeligt geografisk område.
Bemærk i øvrigt
  • På anbringelsesområdet er barn såvel som forældre omfattet af en form for efterværnsordning – men ikke på det familieretslige. Her afventer man i stedet
    • at barnet kommer i mistrivsel
    • at den ene forælder anlægger ny sag, hvilket som regel ses som værende et konfliktoptrappende tiltag
    • at barnet selv tager initiativ, hvilket må anses som værende en teoretisk tilgang for børn under 15-16 år.
  • På anbringelsesområdet anvendes forældrekompetence-undersøgelser, der ud over øgede krav til faglighed, indebærer at barnets familie-miljø inddrages ligesom andre vigtige relationer
  • Når man indarbejder børnerettigheder i familieretslig kontekst, er det en given forudsætning at familien er barnets omdrejningspunkt. Dette forhold gjorde sig også gældende da Laura Lundy udarbejdede sin model i sin tid (Irland/England). Det forhold afspejles ikke i den dansk tilgang.

Se også

Link: Klik her – Belgien og Dinant-modellen: Et spadestik dybere
Link: Klik her – Belgien og Dinant-modellen: Lovgivning
Link: Klik her – Belgien: 60/40 fordeling for bopælsforældre
Link: Klik her – Belgien: 67% af fædre fik afgørelse om nogenlunde ligeværdig samværsordning
Link: Klik her – Rumænien
Link: Klik her – Forældrekoordinator
Link: Klik her – Retsmidler

0
    0
    Delebarnets Vilkår
    Kurven er tomTil forsiden