Afgørelser truffet af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol eller Højesteret

Den Europæiske Menneskerettighedskonvention

Danmark har tiltrådt Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) som Europarådet står bag og er derfor forpligtiget til efterleve denne herunder inkorporere afgørelser afgivet af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD). 

Den danske tilgang hvor man undlader løbende  inkorporering af afgørelser i lovgivning har tilladt en praksis, hvor det er myndighederne herunder domstole, der skal sikre efterlevelse. 

Link til beskrivelse af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention: Klik her
Link til afgørelser truffet af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol: Klik her
Link til Europarådet: Klik her
Dansk lovgivning: Klik her
Link til Institut for Menneskerettigheder: Klik her

Højesteret

Afgørelser truffet af dansk Højesteret (præjudikat domme) er retningsgivende og danner præcedens for efterfølgende afgørelser truffet i lavere instanser. 

Ignoreres EMD afgørelser af Socialministeriet?

Indholdsfortegnelse

Lovudkast af 17. juni 2024 henviser til to EMD afgørelser – fra henholdsvis 1998 og 2003 – og således undladt at inddrage en lang række vigtige EMD afgørelser, som har medvirket til at præcisere hvorledes stater skal fortolke blandt andet artikel 8 og 13 samt kravene til praktisk udmøntning heraf. 

Dette forhold kan have afgørende indflydelse på dansk lovgivning og praksis – herunder erodering af børns og forældres retssikkerhed. 

I socialministerens svar af 31.01.2025 på forespørgsel på foranledning af Delebarnets Vilkår, fremgår det tydeligt at socialministeren ikke mener at det påhviler ministeren at tilsikre inkorporering af relevante EMD-afgørelser i dansk lovning.

“Jeg skal her understrege, at Danmark ikke er forpligtet til at inkorporere de enkelte afgørelser om f.eks. forældreansvar, som træffes af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Danmark er alene forpligtet til at sikre, at de myndigheder, der behandler sager om forældreansvar, har lovgivningsmæssige rammer, der gør det muligt for myndighederne at træffe afgørelser, der ikke krænker parternes rettigheder efter Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.

Det er den myndighed, der træffer en afgørelse, der har ansvaret for, at afgørelsen ikke krænker parternes menneskerettigheder, herunder at afgørelsen træffes ud fra en konkret vurdering af, hvad der er bedst for barnet.”

Link til ministersvar: Klik her 

Henvendelser fra Delebarnets Vilkår til Folketingets socialudvalg
15.12.2024: Klik her – spgm. 4a og 4b
02.12.2024: Klik her 

Udeladte EMD afgørelser:

2025: L.D. v. POLAND
Link til afgørelse: Klik her
Link til info: Klik her

2024: JANOČKOVÁ AND KVOCERA v. SLOVAKIA
Link til afgørelse: Klik her
Link til info: Klik her

2023: SIOUD v. GERMANY
Link til afgørelse: Klik her
Link til info: Klik her

2022: V.Y.R. AND A.V.R. v. BULGARIA
Link til afgørelse: Klik her
Link til info: Klik her

2022: T.A. AND OTHERS v. THE REPUBLIC OF MOLDOVA
Link til afgørelse: Klik her 
Link til info: Klik her

2021: I.S. AND OTHERS v. MALTA
Link til afgørelse: Klik her 
Link til info: Klik her

2021: A.T. v. ITALY
Link til afgørelse: Klik her
Link til info: Klik her

2019: PISICĂ v. THE REPUBLIC OF MOLDOVA
Link til afgørelsen: Klik her
Link til info: Klik her

2018: R.I. AND OTHERS v. ROMANIA
Link til afgørelse: Klik her  
Link til info: Klik her

2017: ÓNODI v. HUNGARY
Link til afgørelse: Klik her
Link til info: Klik her

2017: STRAND LOBBEN AND OTHERS v. NORWAY
Link til afgørelse: Klik her
Link til info: Klik her

2011: GLUHAKOVIĆ v. CROATIA
Link til afgørelse: Klik her  
Link til info: Klik her

2010: DÖRING v. GERMANY
Link til afgørelse: Klik her  
Link til info: Klik her

2005: ZAWADKA v. POLAND
Link til afgørelse: Klik her  
Link til info: Klik her

2004: BOVE v. ITALY
Link til afgørelse: Klik her 
Link til info: Klik her

2003: BOŘÁNKOVÁ v. CZECH REPUBLIC
Link til afgørelse: Klik her 
Link til info: Klik her

2000: GNAHORÉ v. FRANCE
Link til afgørelse: Klik her 
Link til info: Klik her

Vigtige højesteretsafgørelser:

2024: Sag BS-11547/2024-HJR
Link til afgørelse: Klik her 
Link til info: Klik her 

2024: Sag BS-58675/2023-HJR
Link til afgørelse: Klik her  
Link til info: Klik her 

2023: Sag BS-52869/2022-HJR
Link til afgørelse:
Klik her 
Link til info: Klik her

2023: Sag BS-25683/2022-HJR
Link til afgørelse:
 Klik her 
Link til info: Klik her

2021: Sag BS-24726/2020-HJR
Link til afgørelse: Klik her 
Link til info: Klik her

2020: Sag BS-20880/2020-HJR
Link til afgørelse: Klik her 
Link til info: Klik her

Henvisning til EMD

Højesteretsafgørelser med henvisning til EMD

I sagen BS-25683/2022-HJR indgik i afgørelsens begrundelse en henvisning til EMD der lød:

“Højesteret udtalte, at forældreansvarslovens § 20 a skal fortolkes i overensstemmelse med Menneskerettighedsdomstolens praksis vedrørende Menneskerettighedskonventionens artikel 8 om ret til familieliv. Med henvisning til bestemmelsens forhistorie udtalte Højesteret endvidere, at det bl.a. må sikres, at muligheden for samvær eller anden form for kontakt mellem barnet og de biologiske forældre ikke i realiteten forbeholdes helt særlige tilfælde, og at hensynet til, at barnet får mulighed for at kende sine rødder, indgår i den samlede helhedsvurdering efter § 20 a.”

Sag BS-25683/2022-HJR
Link: Klik her for opsummering eller klik her for afgørelsens fulde ordlyd

I 2024 blev sagen igen behandlet af Højesteret efter at have været hjemvist i 2022 (se sag BS-25683/2022-HJR). Endnu engang henviste Højesteret til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis således:

“Højesteret gentog, at forældreansvarslovens § 20 a skal fortolkes i overensstemmelse med Menneskerettighedsdomstolens praksis vedrørende artikel 8 og udtalte, at selv om der ved vurderingen af spørgsmål om samvær eller anden kontakt skal lægges særlig vægt på hensynet til barnets bedste, skal der ved vurderingen af sådanne spørgsmål efter Menneskerettighedsdomstolens praksis også tages hensyn til de biologiske forældres interesser, i det omfang det kan ske uden skade for barnets helbred og udvikling.

Højesteret fandt, at familierettens og landsrettens afgørelser fortsat ikke byggede på et tilstrækkeligt oplysningsgrundlag, og at de vurderinger, der lå til grund for at afvise samvær eller anden kontakt, ikke afspejlede, at der også skulle tages hensyn til den biologiske mors interesser, i det omfang det kunne ske uden skade for barnet.”

Sag BS-59289/2024-HJR
Link: Klik her for opsummering eller klik her for afgørelsens fulde ordlyd

Lovudkast af 17.6.2024 vs. EMRK og EMD

Citat fra lovudkast:

“3.2. Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK)

Det følger af artikel 8, stk. 1, i EMRK, at enhver har ret til respekt for bl.a. sit privatliv og familieliv. Beskyttelsen efter denne bestemmelse er imidlertid ikke absolut. Det følger således af bestemmelsens stk. 2, at ingen offentlig myndighed må gøre indgreb i udøvelsen af denne ret, medmindre det sker i overensstemmelse med loven og er nødvendigt i et demokratisk samfund af hensyn til den nationale sikkerhed, den offentlige tryghed eller landets økonomiske velfærd, for at forebygge uro eller forbrydelse, for at beskytte sundheden eller sædeligheden eller for at beskytte andres ret og frihed.

Bestemmelsen i EMRK artikel 8 om retten til respekt for bl.a. familieliv omfatter efter praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (herefter Domstolen) ret til at have kontakt med et barn, som man ikke bor sammen med.

Domstolen har i flere familieretlige sager udtalt, at artikel 8 kræver, at de nationale myndigheder i den enkelte sag skal finde en rimelig balance mellem barnets og forældrenes interesser, og at der i den forbindelse skal lægges særlig vægt på hensynet til barnets bedste, f.eks. i sagerne Bronda mod Italien, dom af 9. juni 1998, præmis 62, og Sahin mod Tyskland, dom af 8. juli 2003, præmis 66.

Domstolen inddrager børnekonventionen ved fortolkningen af barnets bedste. Efter Domstolens praksis har staterne som udgangspunkt en bred skønsmargin ved afgørelser om forældremyndighed. Denne skønsmargin indskrænkes ved vurderingen af, om det er nødvendigt at begrænse eller afskære kontakten mellem et barn og dets forældre. Det samme gør sig gældende ved vurderingen af overholdelse af retssikkerhedsgarantier, der har til formål at sikre respekten for forældrenes og barnets ret til familieliv. Der henvises til Domstolens dom af 8. juli 2003 i sagen Sahin mod Tyskland, pr. 65. Ved indgribende begrænsninger i retten til familieliv påser Domstolen, at afgørelsen er truffet på et tilstrækkeligt og aktuelt grundlag. Der skal således bl.a. være indhentet de nødvendige lægelige og psykologiske vurderinger og rapporter om familiens og barnets situation. Kravene hertil øges, jo mere indgribende afgørelsen er.”

Kommentarer til ministeriets formulering:

Se høringssvar af 22. august 2024
Link: Klik her 

EMD afgørelser omtalt i lovudkast af 17. juni 2024 (side 19-20):

2003: SAHIN v. GERMANY
Link til afgørelse: Klik her
Link til omtale: Klik her (følger)

1998: BRONDA v. ITALY
Link til afgørelse: Klik her
Link til omtale: Klik her (følger)

Kilder:

Politisk aftaletekst af 30.11.2024:
Link: Klik her 

Lovudkast af 17.06.2024:
Link: Klik her

Monitorering af landes implementering af EMD afgørelser

Europarådet har en overvågningskomite, der følger om landene gennemfører EMD dommene.

Department for the Execution of Judgments of the European Court of Human Rights 
Link: Klik her 

Aktuelt overvåges Danmark på disse områder.
Link: Klik her 

EMD afgørelser af generel betydning

Medlemsstaterne har pligt til at overvåge og implementere afgørelser af generel betydning.

EMD - general measures
EMD - general measures

Læs mere
Link: Klik her 
Statistik vedrørende Danmark
Link: Klik her

Danmarks manglende vilje til inkorporering

Danmarks politiske tilgang til inkorporering af FNs børnekonvention og EMD-afgørelser, spænder ben for at beskytte barnets konventionsbestemte rettigheder og åbner i stedet for dansk praksis, hvor man har indrettet det familieretslige system med udgangspunkt i et særligt børnesyn, der ikke finder konventionsbestemt opbakning.

Læs mere herom: Klik her

Danske sager rejst overfor EMD

2024 rapport: Klik her 
2023 rapport: Klik her
2022 rapport: Klik her 

Det er hovedsageligt sager om udvisning og tilhørende indrejseforbud, som er blevet behandlet af EMD. 

Årsagen til at der ikke nået sager fra det  familieretlige område eller adoptionsområdet frem til behandling af EMD er pt. ukendt men noget tyder på, at danske advokater og deres klienter enten ikke benytter eller forstår mulighederne for at indbringe en sag for EMD.

Dette indebærer også at FN’s Børnekomité ikke kan kommentere herpå.

Familieretshuset: Ingen henvisning til FNs børnekonvention eller Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMKR)

På Familieretshusets hjemmeside er der under afsnit med lovsamling om forældreansvar ikke at finde henvisning til FNs børnekonvention eller den europæiske menneskerettighedskonvention i samlingen af “alle love, bekendtgørelser, cirkulæreskrivelser og konventioner for forældreansvar”.

Familieretshuset
Link: Klik her 

EMKR
Link: Klik her

Lov om Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
Link: Klik her 

Juraen: EMD vs. Danmark

Delebarnets Vilkår besidder ikke ekspertise af juridisk karakter når det kommer til samspillet mellem internationale konventioner, dansk lovgivning og retspraksis.

Inkorporeringsloven (1992)
Læs mere: Klik her

Institut for Menneskerettigheder udgav i 2015 publikationen “Introduktion til menneskeretten. Status 2014-2015”
Læs mere: Klik her

Hvis man har interesse i dette område, kan man ud over at kontakte Institut for Menneskerettigheder læse nedenstående

(2018) Afhandling Jesper Lyngby Andersen: Forholdet mellem Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol og de nationale myndigheder belyst gennem proportionalitets- og subsidiaritetsprincippet
Læs mere: Klik her

Subsidiaritetsprincippet kaldes også nærhedsprincippet og handler om, at politiske beslutninger skal træffes på lavest mulige politiske og administrative niveau.
Læs mere: Klik herklik herklik herklik her

Proportionalitetsprincippet – princippet om mindst indgribende foranstaltning – er en retsgrundsætning, som skal bruges, når borgeren får en bebyrdende afgørelse.
Læs mere: Klik her 

Af forældreansvarsvejledning 10060/11/12/2023 fremgår det eksempelvis at Familieretten ved valget af fuldbyrdelsesmiddel sikre, at det er til barnets bedste. Efter proportionalitetsprincippet bør familieretten anvende det mindst muligt indgribende middel, som må antages at kunne påvirke den tilbageholdende forælders adfærd.

I praksis betød formuleringen at man begrænsede anvendelse af tvangsfuldbyrdelse (udlevering) som retsmiddel.

Forløbet der gik forud for Højesteretsafgørelse af 16.08.2024 dokumenterede med al tydelighed at ingen af retsinstanserne formåede af anvende retsmidler, der sikrede barnets bedste, endda trods gentagne afgørelser herom.

Ligeledes anviser forløbet efter EMD-afgørelse at brug af tvangsudlevering som fuldbyrdelsesmiddel kan være nødvendigt, også selv om barnet modsætter sig, idet det over tid vil være til barnets bedste at den afbrudte kontakt reetableres.

Klagevejledning til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol

Der er en række formalia, der skal overholdes hvis man ønsker at klage til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD). Heriblandt kan nævnes:

Udtømning af nationale retsmidler:
Dette indebærer, at klageren skal have brugt alle tilgængelige retsmidler i sit eget land, herunder klage til de højere instanser, hvis det er relevant, før sagen kan indbringes for EMD.

Tidsfrist på 6 måneder:
Klagen til EMD skal indgives inden for 6 måneder efter den endelige nationale afgørelse.

Individuel klage:
EMD tager kun imod individuelle klager, som indgives af personer, der mener, at deres rettigheder i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention er blevet krænket.

Klageformular:
Klagen skal indgives på en officiel klageformular og skal indeholde en beskrivelse af sagen, henvisning til de krænkelser, der er påstået, og dokumentation for, at de nationale retsmidler er udtømt.

Uddybende kommentarer:
Justitsministeriets klagevejledning anfører at ”nationale retsmidler” omfatter både behandling af sagen ved de administrative myndigheder, f.eks. kommunerne og statens styrelser, og ved domstolene. Hvis det er muligt at få en administrativ myndighedsafgørelse prøvet ved domstolene, skal domstolene også have behandlet sagen, og alle ankemuligheder i domstolssystemet skal være udnyttet. Hvis det er muligt at klage over en administrativ myndigheds afgørelse, f.eks. til en overordnet myndighed eller til et særligt klageorgan, og denne klagemulighed efter dansk lovgivning skal være udnyttet, inden sagen kan indbringes for domstolene, vil det også være et krav i forhold til konventionen, at denne klagemulighed er udnyttet. Den øverste administrative myndighed i sager, der ikke kan indbringes for domstolene, eller den øverst mulige danske domstol skal altså have behandlet sagen, inden Domstolen kan behandle en klage over sagen.

I Danmark vil betingelsen om, at klageren skal have udtømt alle de nationale retsmidler, ofte være opfyldt,
når sagen har været behandlet ved de relevante administrative myndigheder og af de nationale domstole i to eller tre instanser.”

For klager over kommunale afgørelser synes Ankestyrelsen at være øverste nationale klageinstans, mens Højesteret er det for hvad angår domstolssystemet.

Hvis man vil klage over lang sagsbehandlingstid (krænkelse af retten til en rettergang inden en rimelig frist, jf. konventionens artikel 6), efter at sagen er slut ved de danske domstole, bør man undervejs i sagens behandling have påberåbt sig retsplejelovens § 152 a1 over for de danske domstole.

Det er en klagebetingelse, at de nationale myndigheder har haft mulighed for at forholde sig til de spørgsmål, som man ønsker at klage til Domstolen over. 

“Hvis man er i tvivl om, hvorvidt det er nødvendigt at få sin sag behandlet af (endnu) en national myndighed for at opfylde betingelsen om at ”have udtømt de nationale retsmidler”, bør man klage til Domstolen samtidig med, at man forsøger at føre sin sag videre ved den nationale myndighed.” ….. “Det samme gælder, hvis man henvender sig til den myndighed, der har afgjort sagen, med en anmodning om genoptagelse”.

Justitsministeriets klagevejledning (2019)
Link: Klik her

European Court of Human Rights

Link: Klik her

0
    0
    Delebarnets Vilkår
    Kurven er tomTil forsiden